Kunder får længere til banken

Pengeinstitutternes fortsatte lukning af filialer gør, at kunderne får længere og længere til en fysisk bank med kassebetjening.

Pengeinstitutternes fortsatte lukning af filialer gør, at kunderne får længere og længere til en fysisk bank med kassebetjening. ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Nogle kunder har i dag mere end 85 km til den nærmeste bank.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

De længere afstande til banken rammer skævt blandt kunderne, hvor det især er de ældre kunder, der påvirkes. De voksende afstande til et pengeinstitut kan dog også være en gene for turistområder og lokale virksomheder.

- Der er en hel del ældre mennesker, som ikke har taget dankortet eller netbanken til sig. De foretrækker kontanter, fordi de synes, at det giver dem et bedre overblik over deres privatøkonomi. For dem er det problematisk, når adgangen til penge bliver besværlig, udtaler Claus Blendstrup, seniorkonsulent i Ældresagen, til Jyllands-Posten Erhverv.

Ifølge Claus Blendstrup er det bedste, kunderne kan gøre, hvis de ønsker at bevare afstanden til en kassebetjent bank, at stemme med fødderne og vælge en anden bank.

Hos Nordea erkender man problemet med, at nogle får længere til deres bank, men påpeger, at man blot følger kundernes ønsker, og det kunderne ønsker er ifølge Nordea at bruge banken mobilt og digitalt.

/ritzau/FINANS

 

Redaktion +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk