Kunder blæser på Boeings Dreamliner-problemer

Knap har Boeings problemramte Dreamliner-satsning fået flyvetilladelse, før det driftige Singapore Airlines bestiller 30 styk af den kommende forlængede 787-10-version.

Boeings 787 Dreamliner er atter kommet i luften. Her er den en, der tilhører Qatar Airways. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUKE MACGREGOR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Boeing gør klar til et afgørende luftslag. 787 Dreamliner får endnu en tur i vridemaskinen, og den kommende forlængede version, kaldet 787-10, er udset til at blive det fly, der skal knuse Airbus-rivalen i form af A350 XWB.

På trods af at produktionen af den forlængede Dreamliner ligger et godt stykke ude i horisonten - Boeing satser på at kunne levere fra 2018 - så har Singapore Airlines som det første luftfartsselskab lagt billet ind på langdistanceflyet. 30 styk har det sydøstasiatiske selskab netop bestilt, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

De eksakte specifikationer for den kommende Dreamliner er lidt omdiskuterede, men det ligger klart, at den bliver endnu længere og mere rummelig end 787-9-versionen, der bliver 62 meter lang mod førsteversionen 787-8s 57 meter. Dermed er det ikke utænkeligt, at Boeing kan fylde over 300 passagerer ind i 787-10eren i en treklasses-konfiguration.

Konkurrenten fra Airbus er designet til at huse henholdsvis 270 og 314 passagerer i de to første varianter. Både Airbus A350 og Dreamlineren vil have en rækkevidde i nabolaget af 15.000 kilometer.

Udrulningen af de lange versioner af flyene fra begge producenter vidner om den strategi, de har lagt. Begge satser på, at en enkelt flytype kan afløse en lang række eksisterende flytyper - ved at producere enten forlængede eller forkortede versioner, der kan være designet til alt fra kort- til langrute.

Singapore Airlines nye ordre er alt andet lige en appelsin i turbanen hos Boeing. Det nærmest magiske omdømme, som Dreamlineren indledende havde, er blevet noget mere afdæmpet, efter både store forsinkelser i udviklingen af flyet og de seneste batteriproblemer, Dreamlineren led under, og som endte med, at 787erens flyvetilladelse blev inddraget i over en måned i foråret 2013.

Boeing har indtil videre fået omtrent 800 ordrer på sin 787 Dreamliner, Airbus har pt. 614 ordrer liggende på sin A350EWB, skriver Bloomberg. Airbus-flyet har endnu ikke haft sin første flyvning. Det ventes dog at ske juni.