Kunder betalte for høje renter i kriseramt bank

Danske Andelskassers Bank har fået en påtale for at have krævet for høje renter fra kunder. Flere sager kan være på vej, og en finansiel rådgiver opfordrer kunderne til at tænke sig godt om.

Danske Andelskassers Bank har i 92 tilfælde opkrævet for høje renter fra kunder, der har lån tilknyttet den såkaldte CIBOR-rente. Banken arbejder nu på at få pengene betalt tilbage til kunderne. Foto: Henning Bagger
Læs mere
Fold sammen

Finanstilsynet har givet Danske Andelskassers Bank en påtale for i 92 tilfælde at have opkrævet højere renter fra kunder, end der var aftalt. Der er tale om kunder, som har lån, der er bundet op på den såkaldte CIBOR-rente.

»Vi kan konstatere, at der har været et problem med rentetilskrivningerne, men også at banken arbejder på at holde kunderne skadesløse,« siger Finanstilsynets direktør Julie Galbo.

Ifølge banken er der tale om forholdsvis beskedne beløb, som samlet beløber sig til mindre end 600.000 kroner, men der kan være flere sager på vej mod banken.

Berlingske Business kunne i sidste måned afsløre, at Finanstilsynet har afkrævet Danske Andelskassers Bank en redegørelse efter en henvendelse fra arkitekten Henrik Elstrup, som mener, at han er blevet snydt for cirka 200.000 kroner i forbindelse med et valutalån. Finanstilsynet oplyser, at sagen om Henrik Elstrup ikke indgår i den undersøgelse, som har medført påtale til banken.

»Påtalen vedrører udelukkende lån, som er bundet op på CIBOR-renten. Derudover undersøger vi, om banken også har opkrævet for høje renter på lån, der er bundet op på LIBOR-renten (som det er tilfældet med Henrik Elstrup, red.),« siger Julie Galbo.

Henrik Elstrup fortæller, at han er blevet indkaldt til et møde med banken 18. november.

»Vi afventer et udspil fra banken, og så regner vi med, at vi skal gennemgå tingene på mødet,« siger Henrik Elstrup.

Finansrådgiver Per Sveistrup fra JL Finans og Råvarer kalder sagerne meget uheldige.

»Der er tale om lån, hvor den ene del af lånet er variabelt, og den anden del af lånet er fast. Det betyder, at det som kunde kan være svært at opdage, hvis man har betalt for meget i rente,« siger Per Sveistrup.

Nye kundeaftaler på vej

Danske Andelskassers Bank skriver i sin redegørelse til Finanstilsynet, at man arbejder på at lave nye aftaler med de berørte kunder, hvor tillægget er variabelt, som det ifølge banken hele tiden har været meningen. Men det bør man som kunde takke nej til, mener Per Sveistrup.

»Det er meget nemmere at budgettere med et fast tillæg,« siger han.

Bankforsker Lars Krull konstaterer, at Danske Andelskassers Bank på det seneste har været ramt af en række uheldige sager.

Det gør han med henvisning til, at banken torsdag meddelte Fondsbørsen, at den efter et besøg fra Finanstilsynet ikke længere lever op til solvensbehovet, og at den to gange inden for de seneste måneder er blevet meldt til politiet i sager om kursmanipulation og ulovlige aktielån.

»Set i den sammenhæng er der næsten tale om en teknikalitet, men for de kunder, som har betalt for meget i rente, er det selvfølgelig ikke tilfældet,« siger Lars Krull.

Danske Andelskassers Banks kommunikationsdirektør Martin Rask Pedersen oplyser, at de berørte kunder vil få deres penge tilbage inden for en kort periode, og han mener, det er forkert at sammenligne sagen med Henrik Elstrup med de sager, som Finanstilsynet har givet en påtale for.

»Sagerne er vidt forskellige og har ikke noget med hinanden at gøre,« siger han.