Kundekredsen bygget op gennem 22 år

Vognmand Jan Åkerman Transport opfatter sine medarbejdere som et team og sine kunder som et netværk og har på den måde opbygget egen kundekreds og med et fasttømret korps af loyale medarbejdere gennem 22 år.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Troværdighed, pålidelighed og god individuel service. Tre egenskaber for vognmandsforretningen Jan Åkerman Transport i Gørlev, der ligger midt mellem Kalundborg og Slagelse. Virksomheden er en fragtvirksomhed med speciale inden for stykgods for kunder primært inden for produktion og byggevirksomheder, hvor der leveres råvarer, halvfabrikata og komponenter, som indgår i andre produkter eller for- arbejdede elementer, der skal transporteres videre til en anden virksomhed.

Transportvirksomheden indgår således i et lokalt netværk af virksomheder, hvor den igennem 22 år har opbygget sin egen kundekreds.

Virksomheden leverer råvarer til byggevirksomheder, men kører ikke sten og grus. Det er hovedsaligt gods, som kan transporteres på paller. Når det så drejer sig om byggevirksomheder, er det materialer som cement og fliseklæber, og når det er produktionsvirksomheder er det råvarer eller forarbejdede emner, der skal viderebearbejdes.

»Vi indgår i netværk med kunderne. Derfor er det utrolig vigtigt at få bygget en korpsånd op blandt chaufførerne, så de bliver bevidste om, at de udgør et samlet team, og at de hver for sig involverer sig i teamet for at løse opgaver. Ikke kun deres egne, men at de giver en hånd, hvor der er brug for det. Det er helt afgørende for, at hverdagen i en vognmandsforretning som vores kommer til at fungere,« siger vognmand Jan Åkerman Transport.

Firmaet er en af tre nominerede virksomheder i Region Sjælland, der deltager i kåringen af Årets Transportvirksomhed hos Dansk Transport & Logistik. I aften kåres regionsvinderen, som indgår i den landsdækkende kåring 24. maj i Århus.

Virksomheden har ni egne biler og har udvidet tilgang til to biler ejet af eksterne vognmænd.

Branchens ufordringMen Jan Åkerman stopper ikke ved den lokale korpsånd. Han mener også, at transportbranchen har en opgave med at forklare det omgivende samfund om betingelserne for branchen som helhed. Der skal være økonomisk ræson i at drive vognmandsforretning i Danmark, og her undlader Jan Åkerman ikke at fortælle medarbejderne, at de også har en rolle at spille i den sammenhæng. For uden en velfungerende transportsektor kører Danmark ikke.

»Det skal være sund fornuft at drive vognmandsforretning i Danmark. Derfor involverer jeg også medarbejderne i virksomheden. Hvis de har gode ideer, så lad dem komme op på bordet. Vi har nogle spilleregler, som vi tager frem, hvis ikke vi kan tale os til rette, hvad der sjældent sker. Men den enkelte chauffør har udstrakt medbestemmelse på egen arbejdssituation i form af valg af materiel. Det giver dem en tilfredshed i hverdagen, som jeg gerne vil have givet videre til kunderne,« siger Jan Åkerman.

I de 22 år, Jan Åkerman har drevet vognmandsfirma, er det sket som personligt ejet firma. Men nu er han blevet godt og grundigt træt af komplikationerne i virksomhedsskatteordningen. Derfor har han brugt 2007 til at skifte selskabsform. Det har imidlertid været en hård tørn.

Bureaukratiet og bøvlet fra det offentliges side lever i bedste velgående over for små og mellemstore virksomheder. Bare det at skifte SE-nummer har betydet, at virksomheden har skullet indhente nye køretilladelser til bilerne, og at hver bil skulle omregistreres. Dertil kommer betydelige udgifter til advokater og revisorer.

»Vi forventer fordele i driften fremover ved at skille firmaet og privatøkonomien ad. Men indtil nu har vi kun haft ulemperne og udgifterne ved at ændre selskabsformen,« siger Jan Åkerman.