Kun Kronprinsen kører Karma

Selv om den danske importør af el-hybridbilen Fisker Karma har koblet benzinmotoren fra i en dansk udgave, trækker det fortsat ud med af få godkendt bilen som elbil uden afgift.

Eneste kundesolgte Fisker Karma kører Hans Kongelige Højhed Kronpris Frederik rundt i. 40 andre har betalt depositum – men slutsedlen betinger, at bilen købes uden afgift til 830.000 kroner i stedet for som nu til 2,3 millioner kroner. Skat har ikke meldt endeligt tilbage til De Danske Bilimportører, der kører sagen for flere medlemmer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fisker Fair Drive
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skattemyndighederne i Danmark har ikke travlt. I hvert fald har importøren af Fisker el-hybrid biler, Nellemann Fair Drive A/S i København, ikke fået et skriftligt svar på, om den miljørigtige sportsvogn kan afgiftsfritages, hvis benzinmotoren kobles fra, og den vel og mærke ikke uden videre kan tilkobles igen.

Fisker Karma er udviklet, tegnet og produceret af danskeren Henrik Fisker, der tidligere var kendt som bildesigner hos BMW og Aston Martin.

"Skat har hele tiden været meget afvisende. Problemet er, at vi ikke kan tage benzinmotoren ud – som i øvrigt alene driver generatoren - for så opfylder den ikke længere EU-godkendelserne, der også handler om crash test resultater. Men vi har ombygget en enkelt bil, som kun kører på elektricitet. Motoren er jo kun en opladeenhed for batterierne – ikke en motor, der driver hjulene," siger salgschef Henrik Steen Wilkens fra den danske importør.

Den eneste kundesolgte bil til dato er til Hans Kongelige Højhed Kronpris Frederik, og kongehuset betaler jo ikke afgifter på biler.

Hos Fisker Automotive i Californien har man succes med salget af el-hybrid bilen Fisker Karma over hele verden. Omtalen af bilen er ikke blevet mindre, siden den unge popsanger Justin Bieber fik en Fisker Karma i gave i et prime time TV-show. Bieber har også 13 millioner mennesker, der følger ham på sociale medier, og som nu også ved alt om Fisker Karma.

Der har været et problem med en enkelt bil, der gik i stykker i USA. Det er ærgerligt, men det problem bliver løst, siger man hos den danske importør.

"Vi er generelt tilfredse, fordi vi også har agenturet på Fisker i de andre nordiske lande, i Baltikum og i Benelux. I Holland har man allerede solgt 150 biler. Også i Norge og Sverige er går salget godt. På verdensbasis er der solgt 1.200 biler – de 750 i USA. Indtil videre bygges alle Karma modeller hos Valmet i Finland, men en ny model skal bygges på en ny fabrik i Wilmington, Indiana. Projektnavnet er Nina, og salget begynder i 2014. De penge, som Fisker har fået i statsstøtte i USA, er i øvrigt alene gået til det nye projekt," siger Henrik Steen Wilkens.

Herhjemme er det Wilkens, der står for salget, og får man løst udfordringerne med afgifterne, vil der foruden Østerbro i København også blive et salgssted i Aarhus.

"I dag har vi 40 kunder, som har bestilt bilen og har betalt depositum – men hvis ikke afgiften forsvinder, ophæves kontrakterne, og vi betaler pengene retur. Vi har en aftale med CleanCharge om at opsætte ladestandere hos kunderne, hvis vi når så langt. Vi tror dog på, at den rigtige Karme el-hybrid en dag kommer ud til den rigtige pris. Det har den fortjent," siger Henrik Steen Wilkens.

En Karma med fuld afgift koster i dag 2,3 millioner kroner. Uden afgift vil prisen blive cirka 830.000 kroner.

"Vi har sammen med andre producenter af plug-in hybrid biler – eksempelvis Opel med deres Ampera, Toyota med deres Prius og Volvo med deres V60 – valgt at lade De Danske Bilimportører stå for dialogen med Skat, da sagen er meget principiel. Men vi tror på det – selveste økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager har jo sagt, at hun går ind for at afgiftsfratage plug-in hybridbiler. Det samme har Katherine Richardson, formand for klimakommissionen, udtalt i slutrapporten," siger Henrik Steen Wilkens.