Kultdyrkelsen i Alibaba minder om kommunistpartiet

Den kinesiske e-handelsgigant, der ventes børsnoteret i New York senere på måneden, bygger sin virksomhedskultur på fanatisk loyalitet, udrensninger og sjove hatte.

Loyalitet over for den karismatiske grundlægger, Jack Ma, er blandt kernedyderne i Alibaba. Grundlæggeren, der er verdens 35. rigeste person, ses her til fejringen af Alibabas jubilæum. Fold sammen
Læs mere
Foto: PETER PARKS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis der er en ting, der præger virksomhedskulturen i verdens snart største e-handelsite, så er det den blinde loyalitet overfor den karismatiske og til tider lidt sære stifter, Jack Ma. Alibaba Group forventes at blive børsnoteret senere på måneden over er prissat til op til 163 milliarder dollar, hvilket vil gøre det til verdens dyreste onlineselskab.

Alibaba Group sidder på 75 procent af den kinesiske onlinehandel og har oplevet eksplosiv vækst i sin 15 år lange levetid. En stor del af æren tilfalder virksomhedskulturen i selskabet, fortæller Li Zhihui, der tidligere har arbejdet i Alibaba og skrevet en bog om virksomhedshedskulturen.

“Alibaba minder mig om det kinesiske kommunistparti i sine tidlige år. De er en gruppe andenrangs fagfolk, der laver et førsteklasses arbejde," siger han til Financial Times, og fortsætter:

"I begyndelsen troede kommunisterne virkelig på at skabe et nyt og bedre Kina, det var som en religion for dem. For Alibaba kan den tro hjælpe med at skabe noget fantastisk."


Blandt de mere farverige indslag er traditionen for at tage kælenavne i brug. Således bliver de 22.000 ansatte i Alibaba opfordret til at finde sig et "kung-fu"-navn. Et andet karakteristika i Alibaba er fanatisk loyalitet over for grundlæggeren Jack Ma, der i dag er Kinas rigeste mand og verden 35. rigeste med en formue på 21,9 milliarder dollar.

Den karismatiske leder er tidligere dukket op til firmaets nytårsfest udklædt som punker med sølvfarvet hanekam. Et andet år var han Snehvide iført kjole og kyse.

I de lave rækker er "almindelige" dyder som solidt salg og god performance vigtige, men jo højere op i rækkerne man kommer, jo mere bliver den slags tilsidesat til fordel for loyalitet overfor topledelsen, fortæller Li Zhihui. Men selv i de lave rækker kan man ikke være sikker på at beholde sit job trods god performance, hvis man ikke vurderes at være tilstrækkeligt engageret i Alibabas kerneværdier.