Krøllede hjerner skaber vækst

Over 11 procent af værditilvæksten i dansk økonomi kommer fra de kreative erhverv, og de tegner sig for over syv procent af den samlede beskæftigelse.

Der er kroner i kreative hoveder – inden for brancher som kunst, arkitektur, musik, film, tv, computerspil og design. 11 procent af værditilvæksten i Danmarks økonomi kommer netop fra de kreative erhverv.

Det svarer til en årlig værditilvækst på 108 mia. kr. Og over syv procent af den samlede beskæftigelse tegner de kreative erhverv sig for. Samtidig arbejder en stor del af danske virksomheder med oplevelser som en del af deres forretningsgrundlag for at skabe værdi for kunder og medarbejdere.

Foruden arbejdspladser og eksport markedsfører de kreative erhverv Danmark i udlandet, når dansk film og arkitektur vinder international opmærksomhed. Lego, Georg Jensen, Restaurant Noma, IO Interactive, B&O og Bjarke Ingels Group er blot nogle af de virksomheder, som sætter Danmark på landkortet inden for computerspil, design, arkitektur og gastronomi.

”Nu slår oplevelsesøkonomien både bankvæsen og landbrug, når det handler om antallet af beskæftigede. Således arbejder 100.000 danskere inden for den del af de kreative industrier, som konkurrerer internationalt. Til sammenligning beskæftiger dansk landbrug ca. 70.000,” siger Rasmus W. Tscherning, direktør for regeringens Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi.

EU har udråbt de kreative industrier som nogle af de vigtigste brancher i Europa fremover. I det forgangne år slog en rapport fra Center for Oplevelsesesøkonomi fast, at potentialet for de kreative iværksættere er stort i Danmark. Virksomhederne er meget mere internationalt orienterede end resten af dansk erhvervsliv, og mange af deres forretningsidéer er ofte tænkt globalt, konkluderede rapporten.


Der kæmpes i øjeblikket ihærdigt om at tiltrække de kreative hoveder på verdensscenen. I Canada lokkes der med attraktive skattebegunstigelser for digitale virksomheder. Sverige lokker med spidskompetencer inden for musik og misundelsesværdige momsfritagelser for bøger, Berlin lokker med eksplosive kreative miljøer, og England har et solidt renommé som center for musik, reklame, fjernsyn og reklameproduktion.

Læs specialrapport om de kreative erhverv i Berlingske Business magasin torsdag 16. februar 2012.