Kritik af velgørende mobilselskabs priser

Det kan godt være, at en del af profitten går til godtgørende formål, men det ændrer ikke ved, at der er noget helt galt med priserne. Det mener en teleanalytiker, der har kigget på det nye velgørende mobilselskab We Mobiles priser.

Fire øre. Det er hvad det nye mobiltelefonselskab We Mobile sender videre til velgørende formål, når du enten sender en SMS eller taler ét minut i telefonen. Og det er da meget godt, men det er også en meget lille del af indtjeningen. Det siger indehaveren af prisportalen telePrisTjek, Nicolas Frederiksen, ifølge mobil.nu.

"Hvis man foretager et opkald med et We Mobile-abonnement, så støtter man velgørende organisationer med fire øre, samtidig med We Mobile får 21 øre lige i lommen. Det er kun en lille del af We Mobiles indtjening, der går til velgørenhed. Langt den største andel af indtjeningen går til selskabet," siger Nicolas Frederiksen ifølge netmediet..

Han peger også på, at We Mobiles opkaldsafgifter er omtrent 25 øre højere end konkurrenternes, samt at det også er dyrere at benytte tjenester som udlandstelefoni og telefonsvareren. Og på trods af at We Mobile siger, at også selskabets overskud går til godtgørende formål, så peger Nicolas Frederiksen på, at det overskud, der går til de gode formål, ikke er det fulde overskud - men et beskåret ét.

"De vil tage indtil 25 procent til dækning af interne omkostninger og ligeledes tage 25 procent til nye projekter. Det er halvdelen af bundlinjen, og det er ikke acceptabelt," siger han.

Medstifter af We Mobile Jan Madsen mener dog, at kritikken er skudt over målet. For der er en idé med at beskære overskuddet:

"De 25 procent til administration er kun en øvre maksimumgrænse. Vi håber, at administrationsomkostningerne bliver en betydeligt mindre del. Og hvad angår nye projekter, så er det udelukkende nye velgørenhedsprojekter, vi taler om," siger han ifølge Mobil.nu.