Kristi genkomst i abonnement

KOMMENTAR.

»Som jeg tidligere har skrevet om på denne plads, er abonnementsmodellen for alvor ved at vinde indpas – også hos de helt store medie- og teknologigiganter.« Fold sammen
Læs mere

Som jeg tidligere har skrevet om på denne plads, er abonnementsmodellen for alvor ved at vinde indpas – også hos de helt store medie- og teknologigiganter. Apple er p.t. en af de virksomheder, der arbejder mest markant med at transformere sin virksomhed fra transaktion til abonnement. Nu gør computer­giganten det også betydeligt lettere for sine samarbejdspartnere at høste frugten af den store abonnementsrevolution.

I sidste uge annoncerede Apple en lang række forbedringer for virksomheder, der ønsker at sælge abonnementer via apps til download fra Apples App Store. Hidtil har Apples abonnementsmodel i App Store været både dyr og ufleksibel, men det forsøger de nu at råde bod på.

Én af de væsentligste ændringer er, at Apple sænker sin andel på 30 procent af abonnementets pris til 15 procent for abonnementer, der har løbet i mere end et år. Dermed er der en større bid af æblet at få for de virksomheder, som formår at skabe loyale abonnenter gennem App Store. Samtidig åbner Apple til efteråret for, at der kan tilbydes abonnementer på tværs af alle kategorier af apps i App Store. Hidtil har det været forbeholdt særlige kategorier, men snart kan alle former for tjenester tilbydes i abonnement.

En langt mere fleksibel model i forhold til prisfastsættelsen er også ved at modnes. App-udbyderne kan køre med forskellige priser på forskellige markeder, hvilket giver dem langt bedre muligheder for at tilpasse abonnements­priserne til den lokale efterspørgsel, betalingsvillighed og konkurrence. Det bliver muligt at bibeholde en eksisterende abonnent på en gammel abonnementspris samtidig med, at prisen hæves for nye kunder. Og endelig stilles modellen med guld-, sølv- og bronzeabonnementer – kendt fra mange abonnementsordninger – til rådighed inden for samme app.

Med det udvidede spillerum i App Store bliver det mere attraktivt for medie- og teknologivirksomheder at sælge abonnementer direkte via App Store. Største sten i skoen er dog de 30 procent, som stadig skal afleveres til Apple de første 12 måneder. Det vil nok afholde en del fra at gå Apple-vejen. Google Play – der med apps til Android-enheder er Apples store konkurrent – har da også netop offentliggjort, at de fremover kun vil opkræve 15 procent af abonnements­indtægterne. Ovenikøbet fra dag ét.

Ændringerne i Apple App Store kommer i forlængelse af et år, der har stået i abonnementernes tegn. For et år siden så Apple Music dagens lys. Musikstreamingtjenesten, som tager kampen op med blandt andet Spotify, tegner da også til at blive en succes: I april offentliggjorde Apple, at tjenesten havde rundet 13 mio. betalende abonnementer efter blot ti måneder på markedet. I september 2015 lancerede Apple programmet iPhone Upgrade Program, der giver virksomhedens kunder adgang til at abonnere på deres iPhones med mulighed for at udskifte den hver 12. måned. En tjeneste, vi desværre endnu ikke har set i Danmark endnu.

Den nye strategi hos Apple er samtidig et markant opgør med virksomhedens historie. Virksomhedens grundlægger, nu afdøde Steve Jobs, havde ikke meget til overs for tanken om at sætte nogle af virksomhedens produkter i abonnement. Tilbage i 2004 udtalte han: »Jeg tror, at selv hvis Kristi genkomst blev udbudt i abonnement, så ville det ikke blive en succes.« Steve Jobs var en stor mand, som der er grund til at have den dybeste respekt for. Men lige på det punkt ramte han ikke plet med sin forudsigelse.