Kriseramt rederi får nej til nedsættelse af charterrater

Det kriseramte sydkoreanske containerrederi Hanjin Shipping, der med de nuværende lave fragtrater har vanskeligt ved at skabe indtjening til at servicere sin tyngende gæld, har fået et rungende nej til at få nedsat charterlejen på de skibe, det har lejet fra Seaspan.

Det kriseramte sydkoreanske containerrederi Hanjin Shipping, der med de nuværende lave fragtrater har vanskeligt ved at skabe indtjening til at servicere sin tyngende gæld, har fået et rungende nej til at få nedsat charterlejen på de skibe, det har lejet fra Seaspan. Fold sammen
Læs mere
Foto: DAN HIMBRECHTS

Ifølge Lloyds List har Hanjin som led i sin restruktureringsplan angiveligt som standard bedt skibsejere om at reducere charterraterne med 30 pct. Men den opfordring er altså ikke blevet så positivt modtaget hos verdens største uafhængige containerskibsejer.

»Vores position er "nej". Fordi vores skibe er de mest effektive skibe i deres flåde og meget værdifulde til et hvilken som helst af de store containerrederier,« lød afvisningen fra Graham Porter, direktør hos Seaspan, over for Lloyd's List ved Marine Money Form i Tokyo torsdag.

»Vores holdning er, at den udækkede kreditor Korea Development Bank burde sikre Hanjin som en national interesse for Korea og give et tegn på styrke til alle relaterede parter,« tilføjer han.

Shippingavisen skriver endvidere, at Seaspan ifølge en rapport fra Deutsche Bank har udlejet tre 10.000 teu-containerskibe til Hanjin til en daglig rate på 43.000 dollar om dagen frem til udgangen af 2024.

Hanjin ejer 37 containerskibe og driver 56 indlejede containerskibe fra 22 forskellige ejere.