Kriseplan vedtaget: Norwegian kan være reddet fra konkurs

Flyselskabet Norwegian får godkendt sin redningsplan af aktionærerne på mandagens ekstraordinære generalforsamling, skriver flere norske medier.

 
Københavns Lufthavn har ligget næsten øde, siden coronavirus gjorde sit indtog. Fold sammen
Læs mere

Nu er Norwegians foreløbige skæbne afgjort.

Et klart flertal blandt Norwegians aktionærer har mandag formiddag stemt for en aktieemission og omdannelse af milliarder af kroner i gæld til egenkapital, skriver flere norske medier blandt andre DN.no.

Dermed har det kriseramte selskab fået godkendt sin redningsplan på mandagens ekstraordinære generalforsamling, og flyselskabet er sandsynligvis reddet.

Aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, der følger luftfartsbranchen, glæder sig over, at Norwegian mandag har undgået en konkurs.

»Norwegian står nu i en situation, hvor man har reddet livet, men det ikke det samme som, at alle problemer er overstået,« siger Jacob Pedersen.

Allerede om seks til ni til ni måneder kan flyselskabet få brug for flere penge, vurderer han.

»Hvis Norwegian snart løber tør for penge igen, må man ikke forvente på det tidspunkt, at vi har et normalt luftfartsmarked. Så det er ikke mejslet i sten, at vi får Norwegian at se i den tilstand, som vi har været vant til at se selskabet i.«

Plan godkendt

Den norske stat stillede tilbage i marts garanti for et lån, der svarer til 1,8 mia. danske kroner. Problemet for Norwegian har været, at selskabet skulle komme med ti pct. af beløbet selv, og det er penge, som Norwegian ikke har, efter at coronakrisen har fjernet mulighederne for at drive kommerciel luftfart i stort set hele verden.

Ledelsen har sammen med obligationsejerne og leasingselskaberne i weekenden sammenstykket enredningspakke, der skal sikre, at Norwegian har den balance, som kan sikre dem adgang hjælp fra den norske stat.

Mandag har aktionærerne godkendt planen.

Pakken går ud på, at obligationsejerne og leasingselskaberne er gået med til at omdanne gæld for 7,2 mia. danske kroner til aktier. Aftalen betyder, at de nuværende aktionærer bliver udvandet til at sidde på blot 5,2 pct. af aktierne fremover.

Norwegian har arbejdet sammen med 25 leasingselskaber. De er gået med til planerne, blandt andet fordi de ikke ønsker at stå tilbage med selskabets cirka 150 fly på et tidspunkt, hvor der intet kommercielt marked er for luftfart de fleste steder på kloden.

Også obligationsejerne har accepteret planerne. Nogle af dem har haft sikkerhed i nogle af de engang så værdifulde slots i Gatwick-lufthavnen ved London. Men slotsene, der giver flyselskaber adgang til lufthavnen, er først for alvor et aktiv på det tidspunkt, hvor det kan lade sig gøre at benytte dem.

Aktionærerne har også vedtaget en yderligere kapitalforhøjelse, som skal tilføre selskabet mellem 300 og 400 mio. norske kroner.

Et mindre selskab

Siden begyndelsen af marts har størstedelen af Norwegians fly stået stille på landjorden, og 7.500 medarbejdere er blevet hjemsendt. I slutningen af sidste måned gik Norwegians danske datterselskab konkurs.

Men selskabet var, allerede inden coronasmitten brød ud, i økonomiske vanskeligheder. Stifter og mangeårige topchef Bjørn Kjos er stoppet og blevet afløst af Jacob Schram som adm. direktør, mens danske Niels Smedegaard siden foråret 2019 har været bestyrelsesformand.

De to arbejdede allerede inden coronakrisen på en omfattende turnaround, som skulle have sikret Norwegians et mindre overskud i år. De planer er skrinlagt, og Norwegian står til at fremover at blive et meget mindre selskab.