Krisen trækker i Googles vækstbremse

Søgemaskinen Google slog markedets forventning, selv om man i 1. kvartal af 2009 for første gang oplevede en tilbagegang. Vi googler stadig, men vi køber mindre, siger Googles topchef.

Foto: Daniel Deme / Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

USAs søgemaskine nr. 1, Google, leverede et bedre resultat for første kvartal af 2009 end forventet. Alligevel er søgegiganten mærket af de økonomiske nedgangstider. Internetforbrugerne søger stadig, men de køber mindre, lyder det fra Googles topchef, Eric Schmidt.

Googles omsætning steg 6 procent sammenlignet med 1. kvartal 2008, til 5,51 milliarder dollars (ca. 31 milliarder kroner). For første gang oplevede Google dog en tilbagegang sammenlignet med kvartalet før. I forhold til fjerde kvartal 2008 faldt omsætningen nemlig med 3 procent.

Indtjeningen for kvartalet, der sluttede den 31. marts, blev 1,42 milliarder dollars (ca. 8 milliarder kroner). Det er en lille stigning sammenlignet med samme kvartal sidste år, hvor indtjeningen lå på 1,31 milliarder dollars (cirka 7,4 milliarder kroner). Stigningen skyldes bl.a. reduktioner i omkostningerne.

Sammenlignet med andre internet- og medievirksomheder, der er afhængige af reklameindtægter, har Google været yderst modstandsdygtig over for den økonomiske nedgang, selvom dens omsætningsvækst er aftaget kraftigt. Det skriver Reuters.

I første kvartal af 2009 har Google varslet tre nedskæringsrunder. Blandt andet lukkes to udviklingskontorer i Sverige og Norge. Google har også kontor i Danmark, hvor man blandt andet har udviklet væsentlige dele af Google Chrome, en konkurrent til Internet Explorer.