Krisen slår skår af Royal Scandinavia

De amerikanske og japanske forbrugere er tilbageholdne og det kan mærkes hos porcelænsproducenten Royal Scandinavia, der har fået en skidt start på 2009.

Foto: Scanpix. Porcelænsvirksomheden Royal Copenhagen har fået en skidt indgang på 2009.
Læs mere
Fold sammen
Det Axcel-ejede Royal Scandinavia, som i dag består af to selskaber, sølvsmedjen Georg Jensen og porcelænsvirksomheden Royal Copenhagen, har fået en skidt indgang på 2009.

Begge selskaber afviser at være blevet lige så hårdt ramt af finanskrisen som konkurrenterne, men kan dog tydeligt mærke, at kunderne ikke længere har lige så mange penge at bruge på luksus-varer som tidligere. Det skriver dagbladet Børsen.

»Omsætningen i første halvår af 2008 svarede til vores plan. Andet halvår har vist tilbagegang, og særligt i fjerde kvartal har vi set en vigende tendens. Samlet set når vi en omsætning på niveau med 2007, men med en vigende tendens i fjerde kvartal ser vi med bekymring på 2009,« siger Peter Lund, adm. direktør, Royal Copenhagen.

Samme toner lyder fra Georg Jensen, der med nød og næppe holder skindet på næsen med en omsætning »i nærheden« af 2007.

Det er primært de amerikanske og japanske markeder, der driller de to virksomheder. De to markeder udgør en stor del af omsætningen og aftager de mest lukrative produkter fra de to virksomheder.

Japans økonomi er væsentligt rystet af den internationale finanskrise. Analytikere forventer, at Japans bruttonationalprodukt faldt omkring 12 pct. i fjerde kvartal, bilproducenten Toyota har haft sit første tab i 70 år, og renten er tæt på det laveste nogensinde.

/Ritzau/