Krisen sender dansk design i dødskamp

En række af landets førende designvirksomheder er dybt mærket af krisen og har de senere år opbygget en stor gæld, der gør dem økonomisk sårbare i de kommende år. Værst er det gået for nationalklenodierne Georg Jensen og Royal Copenhagen, men også Rosendahl, Eva Trio og Erik Bagger trues af forbrugernes manglende lyst til at købe de dyre produkter.

De danske producenter af dyre designvarer til hjemmet står over for et alvorligt udskillelsesløb, der kan betyde, at flere må dreje nøglen om eller sælge dele af virksomheden fra.

En gennemgang, som Berlingske Business har foretaget af de seneste regnskaber fra en række af landets mest fremtrædende designvirksomheder som blandt andet Rosendahl, Eva Trio samt Georg Jensen og Royal Copenhagen, viser nemlig, at flere af dem står meget dårligt rustet til at klare de kommende kriseår.

Flere af de ellers så hæderkronede designvirksomheder kæmper nemlig med en stor gæld, da ejerne har belånt virksomhederne og ekspanderet kraftigt de senere år i en forventning om et højere salg.

Det håb har den finansielle krise dog skudt effektivt i sænk, og reelt er Bodum og Stelton de to eneste virksomheder, der kommer ud af kriseåret 2008 med en stærk bundlinje, mens Menu lige akkurat lander i et beskedent plus på to mio. kr. før skat.

De hårdest ramte
Værst er det derimod gået for de to nationalklenodier Georg Jensen og Royal Copenhagen med et samlet tab på over 100 mio. kr., mens Rosendahl, der nu også ejer Holmegaard, ligeledes har haft et yderst vanskeligt 2008 med et minus på fem millioner på bundlinjen samt en voldsomt voksende gæld, der er galopperet af sted sidste år og steget med næsten en kvart milliard.

»Jeg er overbevist om, at vi kommer til at se noget af et udskillelsesløb. Hele industrien havde ni gode måneder sidste år, mens de tre sidste var helt katastrofale, og de kommende år også byder på kæmpe udfordringer. Den næste tid vil byde på lukninger, konsolideringer og frasalg, og vi ser flere, der allerede nu er i gang med kraftige udsalg for at få penge i kassen,« siger direktør i Stelton, Michael Ring.

Udsalg hele året
Det store pres på luksusbranchen har allerede betydet, at flere virksomheder har holdt januarudsalg hele året, men direktøren for Menu, Peter Midtgaard, understreger, at den store fare ved at lave brandudsalg er, at man i sidste ende udvander det brand, det har taget årevis at opbygge.

»Vi ved, det virker at sætte ting på tilbud. Men det er vigtigt at være opmærksom på de signaler, man sender til forbrugerne, og værne om sit brand. Men vi må indstille os på, at der kommer nogle år med lavere fortjeneste, og det bliver især de dyre luksusprodukter, det kommer til at gå hårdt ud over,« siger Menu-direktøren, der købte sig ind i virksomheden i 2006, efter at han havde solgt sin andel i dagligvarekæden ISO.

Selskabets netop offentliggjorte regnskab viser en omsætning, der er faldet fra 40 til 38 mio. kr., men også at selskabet har formået at mindske sin dyre, kortfristede gæld med 10 mio. kr.

Konsulent i Retail Institute Rina Hansen peger på, at den danske designindustri som helhed nu er tvunget til at ændre sin forretningsmodel radikalt, hvis den vil komme helskindet gennem de næste par år.

Gæld kræver tænkeboks
Især de designvirksomheder, der har opbygget en stor gæld som følge af voldsom ekspansion med nye butikker og produkter, bliver dem, der nu må gå i tænkeboks og genoverveje deres strategi, hvis de vil overleve.

»Der er virkelig nogle virksomheder, der er kommet i klemme og også vil få store problemer på længere sigt. Vi oplever det som en tydelig tendens, at danskerne nu søger tilbage til de kendte klassikere frem for de nye, moderne produkter. Det skal være tidløst og troværdigt, og så betyder det ikke så meget, om det er trendy,« siger hun og understreger, at den omstilling vil tage tid, hvorfor de selskaber med den mest spinkle økonomi vil komme i problemer.

Til trods for de dystre udsigter for hele den danske luksusvareindustri, der med årene har opnået høj anerkendelse i udlandet for sit design, mener detailekspert Katrine Heiberg fra Reteam, at der i branchen kan opstå gode muligheder for de virksomheder, der har formået at klare sig trods svigtende salg.

»For virksomhederne handler det om at skabe overskud på den primære drift og have opbakning fra baglandet i form af bankerne eller ejere. For der vil opstå muligheder som eksempelvis åbninger af butikker, da huslejerne i dag er helt anderledes, end de var for bare halvandet år siden,« siger hun.