Krisen rammer - men ikke firmajulegaverne

Langt de fleste private virksomheder holder fast i julegaveniveauet fra sidste år, uanset hvordan krisen rammer. Modsat er det dog i det offentlige.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Chokolade, vin eller et forklæde med firma-logo. Julegaverne i det private vil stadig blive delt ud, når arbejdsgiveren siger tak for årets indsats.

En rundringning til store virksomheder og julegavebranchen viser, at der ikke er megen krisesnak, når det gælder julegaverne til de ansatte.

"Vi kan se, at der gives julegaver igen i år, og det er i hvert fald af samme størrelse som sidste år, det vil sige at man ofte vælger op til den maksimale skattefrie grænse på 560 kr. Måske er der endda en svagt stigende tendens," siger Nikolaj Thomsen til Jyllands-Posten, administrerende direktør i Borg & Bigum, der er en af de store spillere i branchen for firmagaver.



Samme fornemmelse går igen hos en anden gaveleverandør, vinfirmaet Kjær Sommerfeldt.

"Vi har en fremgang i ordrerne på julegaver. Om det så er os, der vinder markedsandele, eller markedet der er vokset, det ved jeg ikke. Men vi mærker i hvert fald ingen krisestemning," siger Mads Stensgaard, administrerende direktør i Kjær Sommerfeldt til Jyllands-Posten. 

Tilbagemeldingerne fra en række store virksomheder, som Jyllands-Posten har talt med, viser at de store virksomheder ikke har ændret julegavepolitik. Hos Arla, Grundfos eller A.P. Møller - Mærsk er politikken den samme som året før.



Den modsatte tendens gælder for det offentlige. I Københavns Kommune er det op til de enkelte forvaltninger, om der skal gives julegaver, mens man i DSB har taget konsekvensen af virksomhedens dybe krise. De giver ingen julegaver til de ansatte i år.

"Fra ledelsens side vil vi helst takke medarbejderne for den gode indsats, og vi tror, at det er noget, der motiverer og fastholder medarbejderne. Derfor gav vi sidste år for 500 kroner per medarbejder. Men samtidig ved vi, at medarbejderne har forståelse for, at vi følger grundudviklingen i virksomheden, så når det går skidt, og der på anden vis skal spares i organisationen, så skal man ikke give gaver. Så må man takke på anden vis," siger Lisbeth Haumann, HR-direktør i DSB.