Krise bremser modeeksporten

Dansk modeeksport har oplevet voldsomme vækstrater de seneste år, men meget tyder på, at finanskrisen vil betyde en opbremsning i eksporten.

Læs mere
Fold sammen
Den seneste konjunkturanalyse fra brancheorganisationen Dansk Textil og Beklædning viste, at frem til august 2008, kom 90 procent af omsætningen i tøjindustrien fra eksport, og branchen meldte dengang om vækst til både store traditionelle markeder og nye lande.

Men den globale økonomiske krise betyder, at de danske modehuse sender mindre tøj over grænsen. Det siger Kasper Eis, udviklingsdirektør i Dnaks Textil og Beklædning.

”Mange af butikkerne og modehusene har ændret deres prioritering. Nu ser de mere på nærmarkedet, dvs. Danmark og Tyskland og Holland i stedet for at rette blikket mod Kina og Rusland, og man fokuserer også mere på indkøb og salg end eksempelvis marketing. Det vigtige er det der giver salg her og nu og i morgen, og ikke så meget om fire år.”

Står ikke alene i krisen
De danske modehuse er dog ikke alene i krisen. På et år er Bloombergs European Fashion Indeks, der tæller en række af Europas største børsnoterede modevirksomheder som LVMH, Prada og Burberry faldet drastisk. Helt præcist er indekset drattet 50.5 procent, og modehusene har altså tabt millioner i kursværdi.

Og når selv modens giganter har det hårdt, vil også de danske modehuse blive ramt, spår Erik Hansen-Hansen, der frygter ringe kår for den danske modeeksport.

”Mange af virksomhedernes udlandsvækst vil blive bombet tilbage til stenalderen. Det var i forvejen svært at etablere sig som dansk modehus i udlandet, nu er det stort set umuligt. Tilbage står det danske marked, og her kommer konkurrencen altså til at blive benhård.”

Mange af de mellemstore danske modehuse eksporterer til udlandet, men det er dog fortsat giganter som BTX, IC Companys og Bestseller, der trækker størstedelen af det eksportmæssige læs.