Krigen om e-bogen raser

Amazon og Sony har kastet sig ud i en blodig krig om, hvem der skal levere fremtidens elektroniske bøger – men det danske marked halter uhjælpeligt bagefter.

Her ses Sonys udgave af e-bogen. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I gamle dage skulle du kun tage stilling til, om det skulle være Blekingegadebanden, Stieg Larsson eller en af Liza Marklund. Men i en ikke fjern fremtid, skal du pludselig også til at vælge, om bogen skal købes på en Kindle 2 eller en Sony Reader.

Det lyder måske mærkeligt, men Sony og internetboghandlere Amazon.com, udkæmper i disse dage en udmattelseskamp om hvem, der kommer til at levere den vindende e-bogslæser.

Og mens Amazon som internetbaseret boghandler har en åbenlys fordel, tager Sony nu et kvantespring fremad. Det sker fordi den japanske gigant har indgået aftale med Google om levering af over en halv million elektroniske bøger til Sonys platform – og flere kommer til løbende.

Google har i et stykke tid kørt en bogprojekt, hvor de scanner gamle bøger, der ikke længere er beskyttet af ophavsret, ind og frigiver dem elektronisk.

Selv om e-bogs-krigen, der udkæmpes i USA, er gået hen over hovedet på mange danskere, er der alligevel god grund til at følge med i, hvad der sker på slagmarken.

Knivskarpe skærme
Gennem tiderne er massevis af e-bogslæsere opstået og døet ud igen, uden at nogen har bemærket det – men med Sony og Amazons e-bøger, er der for alvor begyndt at være vitaminer i den elektroniske bog. Både Sony og Amazons e-bogslæsere er nemlig kendetegnet ved at have knivskarpe skærme, der ofte kan være af bedre kvalitet end sider i en gammeldags bog – og dertil kommer, at e-bogs-ejere kan smide bogreolerne ud og nøjes med de noget mere handy elektroniske læsere.

Amazons meget omtalte Kindle 2 rummer endda mulighed for, at brugerne kan tegne avisabonnementer og få avisen leveret elektronisk på læseren hver morgen – en mulighed, der kan vise sig at være guld for dagbladene, der kan spare tryk, distribution og papir. Det har flere amerikanske aviser allerede benyttet sig af.

Den billige distribution og tryk kunne også gavne danske forlag, men hidtil har det været meget småt med elektroniske bøger – og endnu mere småt med e-bøger, der er tilpasset de nye e-bogslæsere.

Det kan dog hurtigt ændre sig, mener Jørgen Balle Olesen, der er direktør i Danmarks største internetboghandel, Saxo.com.

»Vi ville gerne være med til at drive udviklingen fremad, men hidtil har der ikke været indhold nok. Vi mangler stadig at se konkrete tiltag fra forlagene, men mit indtryk er, at der sker lidt mere nu – selv om det er meget begrænset. Der er dog ingen tvivl om, at fronterne er ved at blive trukket op, og vi skal gøre os klar til det. Jeg tror ikke på, at det bliver så voldsomt som iPoden var for musikken, men om fem år kan e-bogen sagtens være 20 procent af det samlede salg,« lyder hans vurdering.

e-bøger har blandt andet den fordel, at de er langt bil­ligere end trykte bøger, og kan hentes direkte til e-bogslæseren via Wifi eller mobilnettet. Det er en fordel for boghandlere som Saxo.com, der i forvejen er massivt til stede på nettet.

Formatkrigen
e-bog krigen kan på mange måder minde om tidligere tiders standardkrige som VHS videobåndet mod Betamax, lydformatet AAC mod WMA eller den nylige kamp mellem DVD-formaterne HD, DVD og Blu Ray.

Formatkrige er et helvede for forbrugerne, fordi brugerne kan risikere at blive »spærret inde« i den teknologi, de valgte fra begyndelsen.Et godt eksempel var kampen om kopibeskyttelsen på musik, købt i Apples iTunes store, der reelt kun kunne afspilles på en iPod, hvilket udløste en skarp kritik af Apple.

Kunder i Apples musikbutik var nemlig afskåret fra senere hen at skifte til for eksempel Microsofts Zune-afspiller, fordi musikken så ville være ubrugelig, selv om den var lovligt købt og betalt.

Samme problem gør sig gældende i e-bogskrigen. Sony har valgt en standard, der hedder epub, som bøgerne leveres i. Standarden kan frit benyttes af alle, hvorfor bøger, købt til Sonys Reader, kan bruges på andre fremtidige e-bogslæsere. Det gælder ikke Amazon, der har valgt et lukket system. Men det betyder ikke nødvendigvis, at brugerne er spærret helt inde i Amazon-læseren, Kindle. Boghandleren har nemlig også udgivet et Kindle-reader program til Apples iPhone, hvor man kan læse sine e-bøger på mobilskærmen og endda måske købe flere i en fremtidig version af telefonen.

Og med stadig større og bedre mobiltelefon-skærme, er banen kridtet op til at introducere e-bogslæserene på flere og flere mobil-typer.

Ifølge det amerikanske PC World er de to kamphaner dog ikke alene om kampen. I Japan, hvor e-bøger har været en forrygende succes indtil videre, er flere producenter på vej med deres versioner af den nye trend, og senest har Fujitsu annonceret deres læser – FLEPia.