Krigen om dine venner begynder nu

I denne uge begynder et nyt kapitel i de sociale mediers æra, når det frie og u-kommercielle sociale medie Diaspora i det små slår dørene op for offentligheden.

Foto: THOMAS COEX

Når de fire programmører bag det nystiftede sociale netværk Diaspora i denne uge slipper computerkoden til deres nye sociale software løs, skriver de samtidig et af de mere spændende kapitler i de sociale netværks mangeårige evolution.

Godt nok kommer offentligheden først til at tage de første profiler i brug, når netværket åbner for offentligheden til oktober, men udviklingsarbejdet har været fulgt med heftig interesse fra både pressen og privatlivs-bekymrede fans af sociale tjenester. Samtidig tyder vedholdende rygter på, at Google også er på vej med tjenesten Google Me, som Google dog ikke har bekræftet, men som kan være potentielt dødbringende for Facebooks fortsatte vækst.


Endnu er intet sluppet ud om Googles måske kommende satsning, men pointen med Diaspora er, at netværket er bygget som et edderkoppespind, hvor hver enkelt bruger selv er herre over sit eget knudepunkt i det sociale net. Det er i skarp modsætning til Facebook, hvor alle data om brugerne bor på Facebooks servere, hvorfor brugen af Facebook i høj grad handler om tillid til, at Facebook ikke misbruger sine brugeres privatliv til kommercielle formål.

Facebook er ellers kun netop begyndt at tjene penge sidste år - på trods af, at brugerne skal tælles i hundredevis af millioner, og at Facebook genererer milliarder og atter milliarder af sidevisninger hver uge. I 2010 har Facebooks stifter og CEO, Mark Zuckerberg, løseligt bekræftet, Facebook i 2010 vil omsætte for lidt over en milliard dollar - eller mindre end to dollars per bruger per år.

Hvad den samtidige tjeneste Twitter angår, er tallene endnu mere horrible. Ifølge et internt dokument fra Twitter, offentliggjort sidste år, da brugerne væltede ind i milliontal, forventede selskabet kun at omsætte for 400.000 dollar i tredje kvartal - med 60 ansatte. Hvad 2010 angår, slår selskabets optimisme toppen ud af skalaen - for her forventede Twitter, at omsætningen ville være vokset til 53 mio. dollar. Og det vel at mærke på trods af at selskabet fortsat ikke præsenterer væsentlige indtægtskilder. I modsætning til Facebook er der ikke oplagte muligheder for annonceindtægter hos Twitter udover en form, som tangerer spam.

Anti-Facebook

De pauvre indtægter giver fortsat næring til bekymringen om, at de sociale medier vil gå til yderligheder for at øge lønsomheden - og at det nødvendigvis må indebære, at brugernes oplysninger bliver en handelsvare.

Dermed er jorden samtidig gødet for Diaspora, der som anti-Facebook, anti-kommercielt, anti-Big Brother og pro-privatlivsbeskyttende socialt medie fra begyndelsen har et salgsargument, der slår an - og som har givet masser af presseomtale, selv om de fire Diaspora-programmører endnu kun har fremvist en lille håndfuld videoer af tjenesten i funktion.


Hos Center for internetforskning på Aarhus Universitet er professor Niels Ole Finnemann skeptisk over for de oppumpede forventinger til hvor stor succes nettet får.

»Det er ikke nok, at det er open source. Der skal meget mere til for at få folk til at flytte sig. Det, der holder folk fast på Facebook, er jo ikke Facebook selv - men at det er der, deres venner er. Så kommer der noget nyt, vil det ikke være en kopi, men derimod noget, der er så nyt, at det kommer bag på os. Og det gør der jo nok, men det er bare svært at pege på på forhånd,« siger han.

Uanset om Diaspora bliver vinder eller taber, er der dog en del ting, der tyder på, at Facebook og Twitter ikke er de blivende løsninger. Tværtimod har de sociale medier undergået en heftig udvikling, siden de hippe i Silicon Valley i 2002 begyndte at gå i selvsving over tjenesten Friendster, der var det første egentlige netværk af sin art. Siden fulgte MySpace , men højdepunktet kom, da daværende skatteminister Kristian Jensen (V) i 2007 begyndte at tale om at opkræve skatter for indtægter, tjent i Linden Dollars i den virtuelle 3D-verden Second Life. Her havde alverdens danske virksomheder travlt med at etablere sig, så de kunne være synlige i den nye verdens økonomi - men nu har de pakket deres sydfrugter og sat kursen mod Facebook, Twitter og andre steder. Og udviklingen fortsætter.

»Man kan være sikker på, at heller ikke Facebook er den blivende og endelige løsning. Finder de ud af at tjene penge på brugerne, vil de nok også være der i fremtiden, men der er en række ting, der ikke er tiltalende ved Facebook - for eksempel hvordan de behandler vores data,« lyder vurderingen fra Preben Mejer, der er teknologisk trend-ekspert og medstifter af Innovation Lab.

Mobilitet

Han peger på, at den stærkeste tendens inden for sociale net er mobilitet - altså at de er tilgængelige via den telefon, folk har i lommen - hvorfor Google har en fordel, fordi selskabet i forvejen står bag de boomende Android-mobiler. Som næste store bølge i sociale netværk peger han også på fænomener som Augmented Reality - altså fremhævet virkelighed, hvor data og lokation kan kombineres, så der gennem mobiltelefonen kan trækkes et lag af data ned over den virkelighed, brugeren står i lige nu.

Diaspora ventes lanceret i midten af oktober - men Google Me ved ingen noget om endnu. Apple tog for nylig også et lille skridt ud i den sociale vinkel med den iTunes-baserede musik-tjeneste Ping.