Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Da Dansk Supermarked Group præsenterede sit regnskab for 2016, som blev offentliggjort onsdag, løftede administrerende direktør, Per Bank, sløret for selskabets nye strategi. Butikskæderne Netto, Bilka og Føtex vil skærpe priserne, hvilket vil presse den danske dagligvaresektor.
»Prisen er fortsat helt afgørende. Selvfølgelig sammen med kvalitet og beliggenhed af butikkerne. Men jeg er sikker på, at priskampen kun bliver mere intens blandt kæderne i dansk dagligvarehandel,« siger Per Bank til Jyllands-Posten Erhverv.
Hos Coop Danmark er planen en anden. Koncernchef Peter Høgsted vil lægge større vægt på kvalitet og bedre mad end kun priskamp.
»Salget af de varer, som har en højere værdi og kvalitet, har haft en tocifret salgsvækst, mens vi sælger færre discountprodukter. Her er det lykkedes for os at ændre kundernes vaner med hensyn til madkvalitet,« udtaler Peter Høgsted også til avisen.
Detailekspert Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia vurderer, at fronterne nu trækkes yderligere hårdt op mellem de to rivaler.
Begge sidder til sammen på cirka 40 pct. af dagligvareomsætningen på det danske marked. Dog har begge koncerner også oplevet faldende indtjening. Til gengæld er omsætningen hævet en smule i Dansk Supermarked, hvor den er faldet hos Coop.