Krig mellem danske detailkæmper på pris og kvalitet

Der er røre blandt de danske dagligvaregiganter, der kæmper med vidt forskellige strategier for at vende et ellers presset marked. Hos Dansk Supermarked er kanonerne ladet med flere butikker og hårdere pres på priserne i kampen mod rivalen Coop Danmark. Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Arkivfoto. Der er røre blandt de danske dagligvaregiganter, der kæmper med vidt forskellige strategier for at vende et ellers presset marked. Hos Dansk Supermarked er kanonerne ladet med flere butikker og hårdere pres på priserne i kampen mod rivalen Coop Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Gadegaard

Da Dansk Supermarked Group præsenterede sit regnskab for 2016, som blev offentliggjort onsdag, løftede administrerende direktør, Per Bank, sløret for selskabets nye strategi. Butikskæderne Netto, Bilka og Føtex vil skærpe priserne, hvilket vil presse den danske dagligvaresektor.

»Prisen er fortsat helt afgørende. Selvfølgelig sammen med kvalitet og beliggenhed af butikkerne. Men jeg er sikker på, at priskampen kun bliver mere intens blandt kæderne i dansk dagligvarehandel,« siger Per Bank til Jyllands-Posten Erhverv.

Hos Coop Danmark er planen en anden. Koncernchef Peter Høgsted vil lægge større vægt på kvalitet og bedre mad end kun priskamp.

»Salget af de varer, som har en højere værdi og kvalitet, har haft en tocifret salgsvækst, mens vi sælger færre discountprodukter. Her er det lykkedes for os at ændre kundernes vaner med hensyn til madkvalitet,« udtaler Peter Høgsted også til avisen.

Detailekspert Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia vurderer, at fronterne nu trækkes yderligere hårdt op mellem de to rivaler.

Begge sidder til sammen på cirka 40 pct. af dagligvareomsætningen på det danske marked. Dog har begge koncerner også oplevet faldende indtjening. Til gengæld er omsætningen hævet en smule i Dansk Supermarked, hvor den er faldet hos Coop.