Kreditbanken øger kundetilgangen og overskuddet

Kreditbanken var i årets første tre måneder præget af fortsat kundetilgang og et overskud, der er noget over resultatet i første kvartal 2016.

. Kreditbanken var i årets første tre måneder præget af fortsat kundetilgang og et overskud, der er noget over resultatet i første kvartal 2016.

I første kvartal realiserede banken et overskud på 9,8 mio. kr. før skat mod et plus på 8,4 mio. kr. i samme periode året før, fremgår det af regnskabet, der blev offentliggjort onsdag eftermiddag.

Det skete på trods af, at banken oplevede et fald i gebyr- og provisionsindtægterne, fordi Kreditbanken gennemførte "ekstraordinært mange konverteringer af realkreditlån" i første kvartal 2015, som det lyder i regnskabet. I første kvartal 2016 udgjorde disse indtægter således 11,6 mio. kr., hvilket svarer til et fald på 1,3 mio. fra samme periode i 2015.

Til gengæld steg nettorenteindtægterne 0,4 mio. kr. til 25,1 mio. kr. i første kvartal af 2016.

Der kom også flere kunder til i kvartalet, og i gennemsnit fik Kreditbanken ni nye kunder per åbningsdag, oplyser selskabet. I alt udgør forretningsomfanget med privatkunder 46 pct. af bankens samlede udlån og garantier, mens erhvervskunder tegner sig for 54 pct.

Nedskrivninger på udlån og hensættelser faldt til 9,8 mio. kr. i kvartalet mod 11,2 mio. kr. i samme periode året forinden.

FASTHOLDER FORVENTNINGER

Kreditbanken fastholder forventningerne til 2016 om et resultat før skat på 23-33 mio. kr.

Forventningen bygger på, at banken for 2016 budgetterer med et fald i indtjeningsniveauet i forhold til 2015, svagt stigende omkostninger i forhold til 2015 samt et faldende nedskrivningsniveau i forhold til 2015, skriver Kreditbanken.

Tabel for Kreditbankens regnskab for første kvartal 2016:

 

Forventninger til 2016:

/ritzau/FINANS