Kreative Ryanair omgår kompensationsregler ved forsinkelse og aflysning

Tilføjelser i Ryanairs vilkår og betingelser forsøger at afgrænse flypassagerer fra at søge kompensation gennem tredjepartsvirksomhed. Den går ikke, lyder det fra advokat.

Foto: Yves Herman. Ryanairs CEO Michael O'Leary fotograferet i Bruxelles i 2013. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Ryanair har i sine vilkår og betingelser indført restriktioner på, hvordan passagererne skal søge om kompensation i henhold til EU-Forordningen.

Forordningen for kompensation af flypassagerer har eksisteret siden 2004 og er til for at sikre rettigheder i forbindelse med forsinkelser, aflysninger eller overbookning.

Ud over at fastsætte, i hvilke situationer flypassagerer har ret til kompensation, pålægger forordningen også, at flyselskaber skal informere deres passagerer om disse rettigheder.

Med Ryanairs tilføjelser i sine betingelser og vilkår frasiger flyselskabet sig at modtage krav om kompensation indsendt af tredjepartsvirksomheder, som for eksempel firmaer, der hjælper dig med at klage eller advokater.

Men den går ikke, da det er i strid med forordningen, lyder det fra advokat og partner i Concilio & CO Eva Persson:

»Jeg synes, det er forsmædeligt, at RyanAir ikke har forstået, at lovgivningen også gælder for dem. Den måde, de behandler deres passagerer, er uanstændig.«

Ryanair selv mener, at deres regler er på linje med loven.

»Ryanairs regler og vilkår er helt lovlige. De er designet til at sikre, at vores kunder med gyldige krav vil modtage 100 procent af deres kompensation på op til 100 Euro pr krav uden fradrag til tredjepart,« fortæller en Ryanair talsmand Travel MailOnline.

»Vi har haft mange problemer med Ryanair«

I forordningen står der, at flyselskaber ikke må begrænse eller ophæve deres forpligtelser over for flypassagererne gennem restriktive klausuler i en transportkontrakt. Alligevel har Ryanair ændret deres vilkår og betingelser. Ifølge de opdaterede vilkår og betingelser på Ryanairs hjemmeside, fremgår det:

»Passagererne skal fremsætte krav direkte til Ryanair og tillade Ryanair 28 dage eller den tid som er foreskrevet af gældende lov til at reagere direkte til dem, før de engagerer tredjeparter til krav på deres vegne.« Videre fremgår det også:

»Ryanair vil ikke behandle ansøgninger indgivet af en tredjepart, hvis den pågældende passager ikke har indgivet kravet direkte til Ryanair og tilladt Ryanair tid til at reagere.«

Ifølge Johan Fugmann, der er direktør i Flyforsinkelse.dk, der er en organisation, der hjælper flypassagerer med at få kompensation, er det især nødvendigt, at flypassagererne kan blive repræsenteret, når det drejer sig om Ryanair.

»Vi har haft mange problemer med Ryanair, da de uberettiget afviser de fleste sager og samtidig kan finde på at betale passagererne langt mindre, end hvad de har krav på. Derfor frygter vi, at denne tilføjelse i deres vilkår kun er med til at gøre det mere forvirrende for Ryanairs kunder at få information om, hvad deres rettigheder er. Det vil begrænse flypassagerernes muligheder for at søge kompensation,« siger John Fugmann.

Eva Persson, der også er advokat for Flyforsinkelser.dk, mener også, at Ryanairs nye regler er lige lovligt kreative:

»RyanAir er lidt for smarte her. På den ene side, afviser de som hovedregel at betale kompensation, når passagererne selv henvender sig til dem. På den anden side vil de nu - med deres nye forretningsbetingelser - begrænse passagerernes ret til at søge hjælp hos tredjemand, f.eks. Flyforsinkelse.dk. Det er jo helt absurd, at de på den måde prøver at frarøve passagererne deres kompensation, men den går ikke. Bestemmelsen er ikke lovlig, og selvfølgelig kan passagererne søge hjælp hos den, de ønsker,« siger hun.