Krav til ny B&O-chef: Tjen penge

Det kan lyde banalt. Men efter tre år med tab, er kravet til Bang & Olufsens nye topchef, at der skal penge i kassen.

Foto: Søren Svendsen. Indtjeningen skal op, hvis virksomheden skal væk fra mange års kamp på grænsen til overlevelse.Derfor er kravet til Henrik Clausen – selskabets nye topchef 1. juli, når han afløser Tue Mantoni – at få virksomheden til at tjene penge igen efter et dramatisk år, hvor virksomheden har solgt flere forretningsdele fra, opgivet selv at fremstille TV og næsten blev købt af en kineser. (Foto: Søren Svendsen/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

Tiden med frasalg og jagt på nye partnere er forbi. Nu skal Bang & Olufsen sælge flere TV, højtalere og andre af selskabets designprodukter i luksusklassen. For indtjeningen skal op, hvis virksomheden skal væk fra mange års kamp på grænsen til overlevelse.Derfor er kravet til Henrik Clausen – selskabets nye topchef 1. juli, når han afløser Tue Mantoni – at få virksomheden til at tjene penge igen efter et dramatisk år, hvor virksomheden har solgt flere forretningsdele fra, opgivet selv at fremstille TV og næsten blev købt af en kineser.

Det er tre årsregnskaber siden, at B&O sidst kunne præsentere et plus på bundlinjen. Og Henrik Clausen, der kommer fra Telenor, er manden, der skal vende den udvikling.

»Det skifte, der skal ske med B&O, er, at vi nu skal have fokus på driften og gøre den profitabel. Vi skal have fokus på toplinjen, og vi skal sikre os, at vi tjener penge,« siger Ole Andersen, bestyrelsesformand i Bang & Olufsen.

Mantoni forlader jobbet som topchef efter fem år spidsen for B&O. Det er periode, hvor virksomheden har været gennem omfattende forandringer. En række forretningsdele er solgt fra, der er indgået et vigtigt samarbejde med koreanske LG om TV-produktion, og så har særligt kinesiske Sparkle Roll med den flamboyante rigmand Qi Jianhong i spidsen vist interesse for at købe det danske selskab, som i 1925 blev stiftet i Struer.

Store ambitioner

Alt det har Mantoni været involveret i. Men han har også luftet ambitiøse målsætninger, som selskabet aldrig kom i nærheden af. Da han kom til, lovede han aktionærerne, at B&O på fem år kunne firdoble omsætningen til otte-ti mia. kr. og samtidig skabe en sund og rentabel virksomhed. Det kom selskabet aldrig i nærheden af, og i det seneste regnskab solgte B&O for 2,4 mia. kr. og havde underskud.

Og netop de manglende økonomiske resultater ærgrer Ole Andersen. For mens Mantonis fortid som konsulent i McKinsey har været en fordel, så skal hans afløser levere mere traditionelt købmandskab.

»Forskellen på Mantoni og Henrik Clausen er, at Mantoni med sin McKinsey-baggrund er stærk på strategi og forandringsprocesser. Henrik Clausens styrke er drift og eksekvering, selv om han selvfølgelig også kan tænke strategisk,« siger Ole Andersen.

Han siger, at Mantonis opgave i B&O viste sig at være større end både Ole Andersen og Mantoni forventede.

»Tue Mantoni har drevet en virksomhed, som hele tiden var i en forandringsproces, og det betyder, at du er på opgaven 24 timer i døgnet alle ugens dage. Du må være på bolden hele tiden, og det bliver ekstra hårdt, når resultaterne ikke går som forventet,« siger Ole Andersen.

B&Os to store udfordringer

Han har tidligere sagt, at B&Os to store udfordringer var, at virksomheden var for lille i forhold til konkurrenterne. Men samtidig var selskabet også for kompleks med mange små usammenhængende forretningsdele.

Men på begge områder har Mantoni nået langt, mener formanden. B&O har solgt og indgået et samarbejde om sit område for lydanlæg til biler til amerikanske Harmann, og LG skal fremover stå for at fremstille al indmaden i kommende B&O-fjernsyn. På den måde kan B&O trods sin klejne størrelse sikre, at de kan følge de store TV-producenters hastige teknologiske udvikling.

»Vi havde to store udfordringer. Det ene var skalérbarhed, og det andet var kompleksiteten. Vi har skabt resultater på begge områder. Skalérbarheden er blevet styrket gennem samarbejdet med Harmann og med LG. Og kompleksiteten er blevet mindre efter frasalg af en række mindre selskaber,« siger Ole Andersen.

Den danske pensionskasse ATP, der med 12 pct. af aktierne er næststørste aktionærer efter Sparkle Roll med ca. 20 pct. kalder det god timing at skiftet sker nu.

»Der har været forhandlinger med kineserne, og der har været aftalen med LG om TV. De processer skulle afsluttes, før man kan skifte direktør, så det giver god mening, at det er nu,« siger Claus Wiinblad, vicedirektør i ATP.