Krav om privatisering af DSB

Det private erhvervsliv og DSB vil gerne sætte fut i en privatisering og dens muligheder. Men den borgerlige regering har ikke travlt.

DSB vandt i går udbuddet af både den danske og svenske del af togtrafikken omkring Øresund. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Juhl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

DSBs klokkeklare sejr over de internationale konkurrenter, fører nu til kravet om en total privatisering af DSB. Ikke kun de modeller hvor en aktionær må eje op til 25 procent af et offentligt selskab.

»Licitationen har været et godt og sobert forløb. DSB har vist, at de kan vinde. Tillykke med det. Men nu kan DSB ikke længere gemme sig bag, at det på grund af særlige regler kan være svært for dem at konkurrere på lige vilkår. Derfor skal processen føres igennem. Privatiser DSB så alle er på markedet på præcis de samme vilkår,« siger erhvervspolitisk direktør i arbejdsgiverorganisationen Handel Transport og Service, HTS, Michael Svane.

At finde en løsning med DSBs flere tusinde tjenestemænd har stået på i årevis. Spørgsmålet er, hvor meget de skal have i kompensation for at forlade deres tjenestemands rettigheder. Inden det er på plads, må staten ikke sælge mere end 25 procent af aktierne.

»Vi er principielt imod 25 procents modellen. Den er en gang «grumset vand», der kun giver anledning til yderligere diskussion om, hvor langt man er i privatiseringsprocessen. Om der sker noget, eller hvornår der er lys for ende af tunnellen. Find en løsning med tjenestemændene engang for alle, gør det hurtigt, så vi kan komme videre,« lyder den kontante opfordring til DSBs offentlige ejer fra Michael Svane.

DSBs ledelse er overbevist om, at en privatisering af virksomheden vil give rigtige gode rigtig gode muligheder for at udvikle forretningen, fremgår det af seneste årsrapport.

Og udlicitering og privatisering er en vigtig del af programmet hos de borgerlige på Christiansborg. Alligevel har Venstres trafikordfører har dog ikke nær så travlt som det private erhvervsliv.

»I Transportministeriet er man i færd med at lave en analyse af ejerskabet af jernbaneoperatører som DSB og af infrastrukturen. Rapporten kommer sidst på året, hvor vi vil studere den. På sigt er det meningen, at DSB skal privatiseres et hundrede procent,« siger Kristian Phil Lorentzen. Dog uden en specifik tidshorisont.

Den konservative transportminister er tilfreds med, at der nu spares hundredvis af millioner på togkørsel hvert år. Men heller ikke han, træder speederen til privatisering i bund.

»Regeringen har besluttet at undersøge, hvordan man bedst muligt kan fortsætte udbudsprocessen. Samtidig undersøges, om det betyder, at DSB skal omdannes til et aktieselskab og eventuelt delvist eller helt privatiseres,« siger Flemming Hansen.

I brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, DKT, hvor det store medlem er Arriva, opfordrer man udover privatisering til, at hele den danske jernbanetrafik bliver konkurrenceudsat.

»Jernbanen har en stor rolle at spille i løsningen af de danske trængsels- og fremkommelighedsproblemer. Og det hjælpes bedst på vej med frugtbar konkurrence blandt operatørerne,« siger direktør Per Henriksen