Kraft løber med Cadburys slikimperium

Verdens næststørste fødevareselskab, amerikanske Kraft, er efter måneders belejring blevet enig om et køb med ledelsen af verdens næststørste slikproducent, Cadbury. Købsprisen er 11,9 milliarder pund, eller 101,4 milliarder kr.

Foto: ANDY RAIN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kraft lagde ud med et købstilbud på 10,2 milliarder pund 7. september 2009, men Cadburys bestyrelse gik til frontalangreb på Kraft, som Cadbury ikke kun mente tilbød for lav en pris, men også grundlæggende var et dårligt selskab.

Så sent som i sidste uge kaldte Cadbury Kraft for et "ufokuseret konglomerat" med forretninger i "uatttraktive kategorier". Men nu har Cadburys bestyrelse sagt ja til et købstilbud på 840 pence pr. aktie. Heraf får Cadburys aktionærer 500 pence kontant, og resten i Kraft-aktier, og hertil kommer et ekstraudbytte til Cadburys aktionærer på 10 pence pr. aktie.

Bølgerne er ellers gået højt i de forløbne måneder, hvor den amerikanske slikgigant Hersheys meldte sig på banen som en "hvid ridder", der skulle redde Cadbury fra at komme i kløerne på Kraft. Men ifølge nyhedsbureauet Bloomberg er det ikke sandsynligt, at Hershey vil komme med et højere købstilbud end Kraft.

Ifølge Kraft har man dog stadig gjort en god handel, trods den højere pris. Købsprisen for aktierne svarer til 13 gange Cadburys driftsindtjening, hvor gennemsnittet for tilsvarende handler ifølge Cadbury er på mellem 14,3 og 18,5 gange indtjeningen.

Derfor er vurderingen blandt analytikere og investorer, at Kraft har gjort en særdeles god handel med købet af Cadbury. Kraft vil skaffe nogle af kontanterne til opkøbet ved at sælge pizza-mærkerne DiGiorno og Tombstone til schweiziske Nestle for 3,7 milliarder dollar, og den handel ventes at falde på plads i løbet af februar.

Efter købet af Cadbury vil Kraft få en omsætning på omkring 50 milliarder dollar, eller næsten 260 milliarder kr. Cadbury blev stiftet af John Cadbury i 1824, og voksede voldsomt ved fusionen med læskedrikproducenten Schweppes i 1969. De to selskaber blev dog splittet ad igen i 2008.