Krævende kunder dræber catering-firmaer

Danskerne vil have højere kvalitet til lavere pris leveret med kortere varsel. Det mærker virksomhederne i catering-branchen, hvor mange har svært ved at tjene penge, og især mindre firmaer er i fare for at lukke.

Foto: Peter Clausen

Fokus på tid, sundhed og god mad har de seneste ti år skabt vækst den danske catering-branche, men en række udfordringer har meldt sig på banen.

At bestille mad udefra, når noget skal fejres, er blevet almindeligt for mange danskere og virksomheder, som samtidig repræsenterer et stadigt voksende marked for frokostordninger. Dermed er efterspørgslen stor.

Men det er udbuddet også, og i 2008 ramte en ny omkostningsbevidsthed både virksomheder og privatpersoner. En priskrig brød ud, og den presser stadig de virksomheder, som lever af at lave maden til landets fester, events og kantiner.

- Konkurrencen er hård derude, og der bliver kæmpet hårdt om hver kunde, siger administrerende direktør i brancheforeningen Horesta, Katia K. Østergaard.

Den barske situation på markedet understreges af en analyse foretaget af Business Intelligence Agency for ErhvervsBladet. Mere end 40 procent af virksomhederne kører med underskud, og en lige så stor andel har en kritisk lav egenkapital.

Katia K. Østergaard peger på, at et stort antal konkurser har præget catering-branchen det seneste halvandet år, og det er ikke slut endnu.

- Indtjeningen er gået tilbage, og vi vil stadig se virksomheder, der må lukke, siger hun.

Nødvendig spredning

ErhvervsBladets analyse tager udgangspunkt i firmaer, der beskæftiger sig med event-catering. Flertallet af virksomhederne har dog flere ben at stå på og lever - ud over fester og større arrangementer - også af blandt andet frokostordninger til virksomheder.

- Erhvervslivet er en meget stor målgruppe for os, og mens events og arrangementer typisk foregår over weekenden, har vi behov for erhvervskunder i hverdagene, forklarer bestyrelsesformand Henning Rasmussen fra fynske Salt og Peber, der arbejder på at gøre deres catering-koncept landsdækkende. Det har virksomheden indtil videre succes med, men også Henning Rasmussen må erkende nedgangen.

- Prisniveauet er faldet meget, og der skal arbejdes hårdt for at holde omsætningen, siger han og fremhæver, at det - selv om der findes mange solide, lokalt orienterede virksomheder - er blevet markant sværere at drive virksomhed i branchen.

At det er sandt - uanset hvilket forretningsområde man fokuserer på - bakkes op af Katia K. Østergaard.

- Tendensen er, kunderne nøjes med lidt mindre, og det gælder både erhvervskunder og private forbrugere. Samtidigt presses prisen, og man henter flere tilbud, siger hun.

Krævende kunder

En af de store udfordringer for branchen er, at danskerne i takt med den stigende konkurrence er blevet mere krævende. Kvaliteten skal være i top, mens prisen skal ned. Samtidig bliver ordrebøgerne først fyldt i sidste øjeblik, lyder det fra både virksomhedsejere og brancheorganisation.

- Der er en tendens til, at kunderne bestiller meget sent, og kundernes loyalitet er blevet meget mindre. Det stiller meget store krav til virksomhedernes fleksibilitet, siger Katia K. Østergaard, der dog også ser muligheder for branchen.

Først og fremmest har hun store forventninger til øget offentligt-privat samarbejde på madområdet. Dette, erkender hun, gavner dog primært gavne de større virksomheder, der har logistikken til det. De mange små og mellemstore, der opererer inden for event-catering, er i stedet overladt til den blafrende forbrugertillid.

- Vi har tillid til, at udviklingen vender, siger hun, men slår samtidig fast, at vi en tid endnu vil opleve især mindre virksomheder og iværksættere, der må lukke.