Krævende Danfoss-kunder vil have nul fejl og varer til tiden

Høj kvalitet og hurtig levering til den aftalte tid er to af de hemmelige vækstvåben, som Danfoss’ topchef, Niels B. Christiansen, har smedet de seneste fire år. For det er det, kunderne vil have.

Produktionen på fabrikken i Danfoss er i dag så effektiv, at det kan betale sig at producere til hele verden i Gråsten i Sønderjylland. Foto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når en ingeniør i Indonesien eller Rusland bestiller en frekvensomformer hos Danfoss, kan den – hvis det virkelig haster – være færdigproduceret på fire timer uanset model og sendt afsted fra lufthavnen i Sønderborg pakket og udstyret med en fuldstændig opdateret brugsanvisning på lige præcis det sprog, kunden måtte ønske.

De senere år har Danfoss arbejdet benhårdt på at blive hurtigere og mere effektive til at levere det produkt, den enkelte kunde efterspørger, fejlfrit og til tiden og har efterhånden fået strømlinet produktionen og pakningen, så enhver logistik-freak må få julelys i øjnene.

»Efter finanskrisen, da vi skulle have lagt en strategi for fremtidig vækst, gik vi ud og spurgte kunderne, hvad der var det vigtigste for dem. Og uanset i hvilket land og inden for hvilket forretningsområde, vi spurgte, var der to ting, som kunderne kom tilbage og sagde: Det vigtigste er, at I har den bedste kvalitet, og at I kan levere varen, når I siger, I kan levere den,« fortæller Niels B. Christiansen, topchef i Danfoss siden 2008.

»Det havde vi mange diskussioner om, for det kunne godt virke lidt banalt, og vi mente jo, at vi havde en historik med god kvalitet. Men det indtryk, vi stod tilbage med, var, at nok blev vi anerkendt for kvalitet, men det var der også andre, der gjorde. Derfor besluttede vi os for, at vi vil prøve at bringe os i en situation, hvor vi er mærkbart bedre til det end konkurrenterne,« siger Niels B. Christiansen, mens han peger på en graf, som han har liggende på sit lave sofabord mellem kaffekopperne på sit kontor i hovedkontoret lidt uden for Nordborg på Als.

Grafen viser ganske enkelt og pædagogisk, hvordan Danfoss’ produktivitet er blevet forbedret de seneste fire år, og hvordan produktiviteten skal fortsætte med at vokse med i størrelseordenen ti pct. om året, samtidig med at der nu skal lægges vækst oveni. Præcis hvor meget har Niels B. Christiansen ikke sat mål på, men Danfoss skal vokse mere end markedet – og hellere ti end fem pct., som han siger.

Vækst og forbedringer på samme tid

Umiddelbart kan det lyde svært at skulle klare kraftige produktivitetsforbedringer og ambitioner om høj vækst på én gang. Men i produktionshallerne godt 20 kilometer fra Niels B. Christiansens sofabord inde på fastlandet i Gråsten begynder man at forstå, hvordan det måske kan lade sig gøre.

Indtil 1. januar 2015, hvor Danfoss formelt overtog den finske producent af frekvensomformere Vacon for 7,7 mia. kroner, hed Gråsten-afdelingen Danfoss Power Electronics. Nu hedder divisionen eller segmentet, som det hedder på Als, Danfoss Drives.

På high-tech fabrikken i Gråsten fremstiller Danfoss frekvensomformere til hele verden. I en tid med udflytning og outsourcing drives produktionen så effektivt, at det godt kan betale sig at beholde arbejdspladserne i Danmark.

Frekvensomformere er elektronisk hastighedsstyring til motorer, som anvendes inden for opvarmning, ventilation, aircondition, køling, føde- og drikkevareindustrien, transportbånd og vand- og spildevandsanlæg. Frekvensomformerne gør det muligt at skrue op og ned for aircondition eller for et samlebånd i en produktionsvirksomhed og bidrager dermed også til bedre udnyttelse af energien.

Blandt verdens største

Det nye Danfoss Drives bliver én af verdens største producenter af frekvensomformere, og hovedparten af produktionen vil foregå i Danmark og Finland samt USA og Kina.

I gamle dage skulle en medarbejder i en elektronikvirksomhed som Danfoss Drives noget forsimplet fortalt være ferm med en loddekolbe og forberedt på at gå hjem fra arbejde træt i nakke og øjne. I dag har maskiner overtaget det meste af loddearbejdet.

I den ene ende af den lange produktionshal, hvor mennesker kun må komme helt tæt på produkterne, hvis de er afladet for statisk elektricitet for ikke at skabe kuk i elektronikken, bliver maskiner fodret med printplader indkøbt i Kina.

Lad det være sagt med det samme, afladerne, som skal placeres på skoene og have kontakt kontakt til et stykke bar hud, dur ikke på journalister iført højhælede støvler og strømpebukser, så helt tæt på produkterne, kommer vi ikke.

Men tæt nok til at se, hvordan printpladen først bliver påsmurt en loddepasta, før den kører videre på samlebåndet, hvor kredsløb bliver placeret i pastaen, inden pladen bliver varmet op til en temperatur, hvor lodde- pastaen binder.

Når standardprintpladerne er færdige bliver de kørt hen på et midlertidig lager. Her venter de på at blive hentet af robotter og ført ind i den næste produktionshal, men først når kunderne har afgivet deres ordrer.

Robotter klare det meste

Her klarer robotter og transportbånd også det meste af arbejdet. Først når de helt centrale dele af den enkelte frekvensomformer skal sættes på, kommer der levende mennesker ind i billedet. Den halvfærdige omformer bliver placeret på en vogn udstyret med en loddekolbe og en computer, og en Danfoss-medarbejder kører frem og tilbage mellem hylder med elektroniske kredsløb og monterer dem på pladen efter computerens anvisning, inden en robot henter den færdige frekvensomformer og kører den til testning.

Herefter farer den færdige frekvensomformer afsted på et tre meter højt transportbånd ud til pakkeafdelingen og et topmoderne system til at printe labels og brugsanvisninger.

Systemet gør det muligt at udstyre den enkelte frekvensomformer med en fuldstændig opdateret label og brugsanvisning på lige præcis det sprog og til det land, kunden måtte ønske.

Systemet, der er udviklet i samarbejde med Xerox, har ikke kun sparet Danfoss tid, men også penge, fordi det ikke længere er nødvendigt at sende tykke brugsvejledninger med på forskellige sprog, og fordi man ikke behøver at have brugsanvisninger liggende på lageret og blive forældede.

Danfoss Drives’ systemer bidrager til koncernens mål om produktivitetsforbedringer. Det samme vil integrationen af Vacon i Danfoss Drives formentlig gøre.

Men lige så vigtigt er det, at både kvalitet og leveringssikkerhed er blevet markant forbedret.

Det er en konkurrencefordel, som Danfoss Drives har hårdt brug for, når virksomheden skal slå giganterne ABB og Siemens, der også har en stor produktion af motorer og derfor kan levere systemløsninger på vigtige markeder i Asien, Europa og USA.

Ikke helt i top

Niels B. Christiansen ynder at tale om, at Danfoss har valgt de områder ud, hvor selskabet er nr. 1 eller 2 i verden. Med opkøbet af Vacon bliver Danfoss Drives’ ifølge Niels B. Christiansen nr. 2 på markedet kun overgået af ABB. Skal markedsandelen fastholdes og udbygges, kan konkurrenceparametre som høj kvalitet i produktionen og hurtig levering til tiden gøre en forskel sammen med innovation og en bredere dækkende produktpallette.

Danfoss Drives’ fabrik i Gråsten er imidlertid ikke den eneste Danfoss-fabrik, der har optimeret produktion og logistik. Det er en omstilling, alle Danfoss’ produktionsvirksomheder har været igennem.

»Konsekvensen er, at vi har fået bedre styr på tingene. Vi har færre varer på lager. Vi har færre varenumrer. Vi har færre leverandører. Mange ting er blevet nemmere at gå til. Vi leverer meget mere til tiden. Og vi har større medarbejdertilfredshed og større kundetilfredshed,« siger Niels B. Christiansen.

Næste skridt bliver at få budskabet ud til eksisterende og potentielle kunder.

»Kundefokus har været indirekte, ved at vi har arbejdet på de ting, kunden gerne ville have, vi skulle blive bedre til. Vi har ikke glemt kunden, og kunden har kunnet se, at vi har forbedret kvaliteten og leverer mere til tiden. Men vi har ikke haft en masse marketingaktiviteter. Det kommer først nu. Man skal gøre tingene, før man går ud og praler med dem, ikke brande sig først og så gøre det bagefter,« siger Niels B. Christiansen.