KPMG rejser sig efter knockout

For et halvt år siden blev den globale revisionsgigant KPMG fældet af en af sine egne og slået tilbage til start i Danmark. Nu tager Thomas Hofman-Bang imod endnu et hold nyansatte i hovedkontoret på Østerbro, som agerer brohoved for KPMGs vej tilbage som et Big Four-revisionsfirma på dansk grund.

Thomas Hofman-Bang, topchef for KPMG 2014, tog i mandags imod 30 nye medarbejdere. Den 1. juli har 60 nye medarbejdere første arbejdsdag i det nye KPMG, som ved årets udgang forventer at have 250 medarbejdere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I Danmark er KPMG ikke bare KPMG. Der er det nye KPMG, og der er det gamle KPMG. Det nye KPMG ligger på Amerika Plads i København med udsigt til havnebassinnet og Øresund i baggrunden. Det gamle KPMG ligger på Frederiksberg med udsigt til metroen.

I det nye KPMG hedder topchefen Thomas Hofman-Bang. I det gamle KPMG hedder topchefen Jesper Koefoed. Begge er udstyret med et KPMG-visitkort og begge har et fint KPMG-skilt hængende på bygningen. Og den er god nok begge steder. Der er ikke tale om plagiater. Begge er helt officielle KPMG-hovedkontorer.

Forvirret? Ja, det er der nok en del, der er. For hvorfor er der ikke bare ét KPMG i Danmark? Det er kompliceret, men det vender vi tilbage til.

Navne-forvirringen, som stikker dybere end som så, er da også bare én af de mange udfordringer, som chefen for det nye KPMG, Thomas Hofman-Bang, står med. Han blev i december hyret af det internationale KPMG-netværk til at banke en ny KPMG-forretning op i Danmark, efter at KPMGs danske aflægger i november stemplede ud og efterlod det globale KPMG-netværk på bar bund i Danmark.

Siden sin tiltræden 1. februar har den revisoruddannede Thomas Hofman-Bang på bedste iværksættermaner arbejdet nærmest i døgndrift for at etablere KPMG helt fra bunden igen.

»Jeg tæller ikke hvor mange timer, jeg arbejder om ugen. Det er et 24/7-job, og det går al min tid med. Mange ting ender på mit bord, fordi langt fra alle af de 170 medarbejdere, vi hidtil har ansat, er tiltrådt her endnu. Sådan vil det nok være frem til årsskiftet. Til den tid tror jeg, at vi har en organisation, der virkelig begynder at trække,« siger Thomas Hofman-Bang.

Den 50-årige KPMG-boss tiltrådte 1. februar og var nummmer to, der blev ansat i det nye KPMG. Ansat nummer ét var Hofman-Bangs personlige assistent, som blev ansat ugen før Hofman-Bang. Og hver den første i måneden siden Hofman-Bang kom til, er et nyt hold ansatte begyndt. Sådan var det også i mandags, da Berlingske havde sat Thomas Hofman-Bang stævne til et interview.

30 nye ansatte havde mandag deres første arbejdsdag i det nye KPMG, hvor godt 100 af de foreløbig 170 ansatte nu er i sving på kontorerne i København og Aarhus. Umiddelbart efter interviewet skulle Hofman-Bang videre for at tage imod de nyankomne KPMG-ansatte.

De blev budt velkommen til KPMG 2014, som er det officielle navn for det nye KPMG. Tilføjelsen 2014 er blot for at markere, at der er forskel på det gamle KPMG og det nye KPMG. Og 2014-tilføjelsen er da også bare en midlertidig foranstaltning, indtil der igen kun er ét officielt KPMG i Danmark. For sådan bliver det. Men i øjeblikket står et forretningsmæssigt slagsmål i vejen, som er endt i retten.

Slagsmålet står mellem det globale KPMG-netværk og det gamle KPMG, personificeret ved topchef Jesper Koefoed. Han gik i det tidlige efterår 2013 bag ryggen på det internationale KPMG-netværk og planlagde i hemmelighed en fusion med en af KPMGs ærkerivaler, nemlig EY. Jesper Koefoed meldte derpå den danske revisionsvirksomhed ud af det globale KPMG-netværk og annoncerede den 20. november, at KPMG og EY ville fusionere.

Udmeldelsen, som skete efter godt 25 års samarbejde med det globale KPMG-netværk, betød, at Jesper Koefoed og den danske revisionsvirksomhed i ét hug trak tæppet væk under KPMGs forretning i Danmark, hvis omsætning sidste år var på 1,5 milliarder kroner.

Med fusionen med EY ville Jesper Koefoed – i hvert fald på papiret – kunne trække stort set alle KPMGs kunder med over til EY-netværket, mens KPMG-netværket blev efterladt tomhændet på perronen.

For KPMG-netværket var det ikke kun en skuffelse at blive fældet af en af sine egne. Det var også en total ydmygelse. KPMG-netværkets globale bestyrelse fik beskeden et par dage før, at KPMG og EY i Danmark annoncerede forlovelsen, nemlig den 20. november sidste år. KPMGs globale bestyrelse satte straks alt ind på at genvinde positionen i Danmark.

KPMG mobiliserede omkring 12 ansatte fra KPMG-kontorer i Rusland, Storbritannien, Sverige og Norge, som i løbet af 48 timer kom til København, hvor KPMG havde lejet sig ind på Hotel Mariott.

Det 12 mand store team agerede brandslukningshold. De stod for kontakten med KPMG-kunder i Danmark, der var lige så forbløffede over det interne KPMG-kup som KPMG-netværket selv. De tegnede konturerne til en forretningsplan for det nye KPMG og stod for at finde midlertidige lokaler og påbegynde rekruttering af partnere og andre ansatte til lanceringen af KPMG 2014. Meget skulle gøres på ingen tid, og listen med gøremål var næsten uendelig.

Den 9. december rykkede det midlertidige KPMG-team, som var vokset til over 20 mand, til lejede lokaler på Rådhuspladsen. Omtrent samtidig var Thomas Hofman-Bang til de første samtaler med KPMG-netværkets daværende bestyrelsesformand, Michael Andrew.

Da bestyrelsesformanden alligevel var i byen, gjorde han det klart, at KPMG ikke kun mentalt var på vej tilbage. Han lod forstå, at KPMG var klar til at investere 500 millioner kroner på at genvinde fodfæste i Danmark ved at købe virksomheder inden for skatterådgivning og konsulentydelser. Ingen skulle være i tvivl om, at KPMG mente det alvorligt.

Officielt tiltrådte Thomas Hofman-Bang 1. februar, men allerede i januar var han med i kulissen på Rådhuspladsen. En af de første opgaver var at færdiggøre forretningsplanen i samspil med KPMG International.

»Vi var enige om, at det her skal bruges som en meget unik mulighed til at opbygge en professionel serviceorganisation fra bunden under et af verdens stærkeste business-to-business-brands. Vi har ingen bagage med, og der ikke noget, vi plejer. Vi kan gøre det nytænkende, på en anderledes måde, og vi kan gøre det rigtigt, fordi der ikke er en masse hensyn at tage. Det har præget tankesættet om, hvad vi vil med det her. Og jeg har jo selv siddet på den anden side af bordet og fået mange erfaringer om, hvordan det er at være kunde hos en udbyder af professionelle serviceydelser. Det er nogle af de erfaringer, jeg vil prøve at bringe med ind her,« siger Thomas Hofman-Bang.

Det nye KPMG bliver derfor heller ikke en tro kopi af det gamle KPMG. Revision, som er et prispresset marked, skal efter planen fylde relativt mindre i det nye KPMG.

»Historisk har der i de fire store globale revisionsfirmaer, Big Four, været meget fokus på revision, og det præger også kulturen. For os er det vigtigt at understrege, at vi ikke bygger en revisionsvirksomhed. Vi planlægger, at revision skal udgøre 40 procent, skatterådgivning 20 procent og anden rådgivning 40 procent af vores forretning. Det er det, vi rekrutterer efter, og det vi har dimensioneret organisationen efter. Det afspejler de tendenser, vi ser i udlandet, hvor rådgivningsmarkedet er stærkere voksende end revisionsmarkedet,« siger Thomas Hofman-Bang.

Samtidig har det nye KPMG haft fokus på at skabe en meget slank organisation ved at benytte KPMG-netværkets it- og backup-funktioner i stedet for at skulle gøre alting selv. Om alt går vel, bliver det nye KPMG i Danmark showcase for resten af den globale KPMG-organisation.

Fremtidsmusik

Men indtil videre er det mest fremtidsmusik, for det nye KPMG er altså stadig kun i sin vorden. Det nye KPMG skal først bevise sit værd og kapre kunder, for selvfølgelig er der blandt de store danske virksomheder betænkeligheder ved at vælge en revisionsvirksomhed, som endnu ikke er på vingerne. Derfor bruger Thomas Hofman-Bang meget tid på møder med store danske virksomheder for at fortælle om, hvor langt KPMG er med genopbygningen i Danmark.

Her kan han næppe undgå spørgsmål om det juridiske slagsmål, som det gamle KPMG og det globale KPMG-netværk er havnet i, og som blokerer for den endelige skilsmisse og dermed også er skyld i, at der stadig er to KPMG-hovedkontorer i Danmark.

Det er det globale KPMG-netværk, som har anlagt sagen ved både en schweizisk domstol og ved Sø- og Handelsretten i København. Formålet er ifølge Thomas Hofman-Bang at sikre, at det gamle KPMG ikke bare smutter ud af bagdøren og løber fra sine kontraktuelle forpligtelser over for KPMG International.

»Vi har blot bedt retten bekræfte, at det gamle KPMG skal overholde opsigelsesfristerne i de eksisterende aftaler,« siger Hofman-Bang.

Udbryderen Jesper Koefoed fra det gamle KPMG mener, at KPMG-netværket trækker skilsmissen ud ved også at anlægge en sag i Danmark.

»Retten i Schweiz har allerede afvist KPMG Internationals krav om at fastholde os i netværket, blandt andet fordi de har etableret en anden enhed i Danmark. Det er desværre lidt forvirrende for både kunder og medarbejdere, så vi ser frem til, at vi kan blive en del af EY’s globale og integrerede netværk. Med godkendelsen af fusionen i sidste uge er vi på rette vej. Vi vil videre i et nyt og stærkere EY,« siger Jesper Koefoed.

Hofman-Bang afviser, at det handler om, at KPMG-netværket fastholder det gamle KPMG blot for at forstyrre fusionsplanerne.

»Sagerne er anlagt parallelt for nogle måneder siden, fordi vi vedvarende fik signaler fra det gamle KPMG om, at de blot havde en interesse i – og forberedte – at udtræde hurtigt og ensidigt – altså uden at lave nogen overdragelsesaftale for de kunder, som har valgt at fortsætte hos os og KPMGs internationale netværk. Der skal laves aftaler om, hvordan kunderne helt præcist skal videreføres hos os,« siger Thomas Hofman-Bang.

Hvis ikke andet aftales mellem de stridende parterne, kan det gamle KPMG først udtræde af netværket 30. september i år.

Kunder, ikke kvæg

Indtil videre har det nye KPMG godt 500 kunder, hvoraf en del må formodes at være danske datterselskaber af udenlandske koncerner, som bruger KPMG globalt, og som pr. automatik ønsker at fortsætte med KPMG i Danmark. Hofman-Bang ønsker pt. ikke at nævne kunder. Men offentlig kendt er det, at tre attraktive revisionskunder officielt har meldt sig under fanerne hos det nye KPMG, nemlig Carlsberg, A.P. Møller - Mærsk og Parken. Det er en blåstempling, som giver det nye KPMG anledning til at ranke ryggen. Men det også værd at bemærke, at Carlsberg og A.P. Møller - Mærsk i slet skjulte vendinger meldte ud, at de var kunder og ikke bare kvæg, som uden videre lod sig drive med over i EY-folden.

»Det er selvfølgelig stærkt beklageligt, at en af vores betroede revisorer forlader det internationale revisorfirma, der ligger til grund for vores aftale og dermed ikke kan levere, hvad der er lovet som en fremtidssikret løsning for A.P. Møller - Mærsk,« lød det fra Trond Westlie, CFO i A.P. Møller - Mærsk.

»Vi er kede af at blive sat i denne situation, men vi har fundet en løsning, som vi er sikre på bliver god for Carlsberg,« lød det fra Jørn P. Jensen, CFO i Carlsberg.

Den slags vrede reaktioner har Thomas Hofman-Bang også hørt i andre virksomheder, og han forventer, at det nye KPMG vil hente flere kunder på den konto.

»Jeg har mange steder oplevet, at kunderne har været indignerede over det, de har oplevet. En lang række store danske virksomheder er kun af nød blevet hos deres nuværende team, som om et øjeblik hedder EY, indtil de ser, at KPMG får genrejst en stærk organisation i Danmark,« siger Thomas Hofman-Bang.

Imagekontoen har lidt skade

Den spektakulære fusion, som berører masser af virksomheder, der hidtil har været revideret af KPMG, har da også kostet KPMG dyrt på imagekontoen. Ifølge den seneste imagemåling i Berlingske Business Magasin er KPMG faldet fra plads nummer 54 sidste år til en plads som nummer 89 i år. Dykker man ned i de enkelte parametre, er det særligt KPMGs troværdighed, der har taget et regulært styrtdyk fra sidste år.

Håndsrækning

Den slags kan lune det nye KPMG i opstarten, men mindst lige så vigtigt er den håndsrækning, som virksomheden i sidste uge fik fra konkurrencemyndighederne. De godkendte ganske vist fusionen mellem det gamle KPMG og EY, men kun på visse betingelser.

Hidtil har det været en spændetrøje for Hofman-Bang og den nye organisation, som tæller mange fra det gamle KPMG, at nøglemedarbejdere har været blokeret af opsigelsesvarsler på op til syv måneder og konkurrenceklausuler med bindinger på op til to år. De nyansatte har derfor været forhindret i overhovedet at kunne begynde i deres nye job og har heller ikke kunnet betjene de kunder, de har arbejdet med tidligere. De bånd har konkurrencemyndighederne nu løsnet.

»Det betyder, at store dele af dem, vi har ansat, kan tiltræde 1. juli og betjene en række af deres gamle kunder. Det er noget af det vigtigste i afgørelsen. Vi har fået rigtig mange gode dygtige medarbejdere, som trods de snærende betingelser har valgt at blive ansat hos KPMG 2014. Nu får de så frihed til at praktisere. De har tilvalgt os på trods af, der var nogle meget restriktive betingelser. Med konkurrencestyrelsens afgørelse kan vi også ansætte yderligere fra det gamle KPMG, og det er klart, at det vil øge mobiliteten, når medarbejderne ved, at de ikke har de her klausuler,« siger Thomas Hofman-Bang.

Han forventer derfor, at der vil komme et stort rykind den 1. juli, hvor mere end 60 nye medarbejdere kan begynde. Planen er, at der ved årets udgang skal være 250 ansatte i det nye KPMG. Så får chefen for det nye KPMG mon overhovedet tid til at holde sommerferie?

»Det er KPMG først. Så må vi se, hvad der bliver tid til af sjove ting i sommerferien,« siger Thomas Hofman-Bang.

Det skulle dog være sikkert, at Hofman-Bang er at finde foran Orange Scene på årets Roskilde Festival, når Rolling Stones giver koncert.