Kosmetikgigant lukker Matas inden for i populær app

I et nyt samarbejde mellem materialistkæden Matas og kosmetikgiganten L’Oréal bliver brugerne af en virtuel kosmetik-app ledt direkte til Matas’ salgskanaler.

Foto: Liselotte Sabroe. Direktøren for L'oréal i Danmark, Sanne Lønskov, og Matas-direktør Terje List samarbejder om digitalt tilbud til kunderne.
Læs mere
Fold sammen

Den børsnoterede materialistkæde Matas har taget en digital smutvej til kædens kvindelige kunder.

I et samarbejde med verdens største skønhedsvirksomhed målt på omsætning, franske L’Oréal, bliver brugere af den populære app Makeup Genius ledt direkte ind på Matas’ hjemmeside, og samtidig kan Matas’ medarbejdere bruge appen, når de skal rådgive kunder i de over 270 fysiske Matas-butikker.

Appen er allerede downloadet ti millioner gange på L’Oréals markeder rundt omkring i verden, og fra mandag kan danske forbrugere også gøre brug af den virtuelle app. Ifølge administrerende direktør i Matas, Terje List, er samarbejdet med L’Oréal endnu en mursten i den digitale mur, kæden bygger for at være klar til at imødekomme fremtidens forbrugere. Det er med andre ord et element i en større digital satsning.

»Vi har siden 2010 satset stærkt på en digital strategi. Vi har investeret meget tidligt og er up front, så samarbejdet med L’Oréal er endnu et skridt for at binde vores fysiske butikker sammen med den digitale verden,« siger Terje List og tilføjer, at de virksomheder, der kan skabe den kobling, er dem, der overlever på lang sigt.

»Det bliver ikke enten-eller,« siger Terje List.

Kort fortalt fungerer appen ved, at brugeren screener sit ansigt på sin mobiltelefon eller tablet, hvorefter den fungerer som et spejl. Brugeren kan så afprøve forskellige typer makeup, som man så kan købe – i Danmark via Matas. I de fysiske butikker kan ekspedienter bruge appen til at rådgive kunder, som bliver fri for at prøve forskellige læbestifter og øjenskygger for at afgøre, hvad de vil købe.

Den avancerede app fra L’Oréal har været under udvikling i ti år, og i dag fungerer den med øjenskygge, læbestifter og rouge. Senere bliver mascara og brynfarve tilføjet. Danmark er det første nordiske marked, appen lanceres på, og ifølge Sanne Lønskov, direktør for L’Oréal i Danmark, er der store forventninger til lanceringen.

»De første brugere har prøvet den, og der har været megen positiv respons. Det er en stor fordel for forbrugerne at kunne teste de forskellige produkter uden fysisk at skulle prøve dem,« siger Sanne Lønskov og tilføjer, at digitale redskaber skal være relevante for forbrugerne for ikke at ende på »app-kirkegården«.

Ifølge Sanne Lønskov var Matas en naturlig samarbejdspartner i Danmark, dels fordi L’Oréal ikke selv har en digital salgskanal i landet, dels fordi Matas har det nødvendige digitale setup til at håndtere koblingen mellem appen og køb af produkter.

Kosmetik og skønhedsprodukter er et område, hvor forbrugerne for alvor har taget digitale shoppingvaner til sig, fortæller Lise Elbæk, retail industry manager hos Google Danmark.

»Særligt den yngre målgruppe inden for det område færdes og kommunikerer på digitale platforme. Forbrugerne ønsker at få råd og vejledning og være i kontakt med hinanden, forhandlere og brands,« siger Lise Elbæk.

Ifølge Googles statistik researcher en fjerdedel på digitale platforme, inden de køber makeup. Cirka hver tredje dansker researcher fra deres smartphone, inden de køber en vare.

»Forbrugerne gør sig klar til køb på digitale platforme. De prissammenligner, finder information om produkter og leder efter de fysiske butikkers placering og åbningstider. Hvis ikke man formår at kommunikere til sine kunder via de rigtige kanaler, tror jeg ikke, man har en forretning i ret lang tid,« siger Lise Elbæk.

Hverken Matas eller L’Oréal vil svare på, hvor meget en app som Makeup Genius bidrager til omsætningen, men ifølge Terje List handler det for Matas om at være kundernes »gode veninde«, og den strategi kræver tilstedeværelse der, hvor forbrugerne er.

»Med digitale værktøjer kan vi give vores kunder endnu bedre rådgivning og service i butikkerne, så det fører os egentlig tilbage til det gamle købmandskab,« siger Terje List.

Matas omsatte i seneste regnskabsår for godt 3,3 millarder kroner. Ved regnskabsårets afslutning var 1,4 millioner danskere medlem af kædens loyalitetsprogram. Med en meget stor andel af kvinder blandt medlemmerne estimerer Matas, at cirka to tredjedele af alle danske kvinder mellem 18 og 65 år er medlem af Club Matas.