Kortkaos truer Coop Bank

Kapløb med tiden: 100.000 af Coops kernekunder får inden udgangen af juni et kreditkort udstedt af Entercard. Coops nye bank slås for at få kreditvurderet de mange kunder og blive klar med sin kortløsning.

Coops storstilede lancering af et nyt kreditkort og bankforretning risikerer allerede fra begyndelsen at blive overhalet af Entercard, der snart er klar til at tilbyde Coops kunder et nyt Mastercard. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Coops storstilede lancering af et nyt kreditkort og bankforretning risikerer allerede fra begyndelsen at blive overhalet af Entercard, der snart er klar til at tilbyde Coops kunder et nyt Mastercard. Det er essensen af et afgørende slag om de godt 100.000 danskere, der i dag bruger deres Coop Mastercard til at handle i forretningerne Fakta, Kvickly og SuperBrugsen. Deres kreditkort udløber nemlig med udgangen af juni – lige op til at de mange kunder skal bruge deres kreditkort under ferien. Disse kunder skal være rygraden i Coops nye bank.

Tidligere blev deres kreditkort udstedt af Entercard, som samarbejdede med Coop, men deres fælles aftale udløber med udgangen af juni. Derfor vil Entercard sende alle kunderne et nyt kreditkort. Det får navnet Re:member MasterCard. Der er således en risiko for, at Coops nye bank fra begyndelsen kommer bagud. Af den fortrolige forretningsplan for Coop Bank, som Berlingske Business er i besiddelse af, fremgår det, at det er af »højeste prioritet« for Coop, at man når at få udstedt sit nye CoopPlus Mastercard inden udløbet af aftalen med Entercard.

Men planen åbner også for, at det »i værste fald kan blive nødvendigt at udskyde lanceringsdatoen med meget kort varsel og i stedet sende medlemmerne et almindeligt medlemskort«, som kunderne kan bruge til at indsamle deres Coop kundepoint på.

Kilder oplyser til Berlingske, at det er en uhyre vanskelig opgave for Coop at nå at blive klar med det nye kreditkort, hvad der bekræftes af Coop Banks nytiltrådte direktør Allan Nørholm:

»Vi er overbeviste om, at vi når det, men selvfølgelig har vi travlt.«

Allan Nørholm erkender dog, at man skal til at kreditvurdere alle de 100.000 kunder påny, før man kan give dem et nyt kort. Det skyldes, at kunderne i Coops nye bank skal tilbydes bedre rentevilkår, end de tidligere har fået hos Entercard. Det betyder også, at der kan være eksisterende CoopPlus-kunder, som ikke kan få det nye Mastercard, fordi deres kreditvurdering er for dårlig:

»Principielt kan det jo ske. For Coop Bank kører med lavere rente, så kriterierne vil også være skrappere. Så man må forvente, at nogle kunder får en anden kreditvurdering, end de har i dag,« forklarer Allan Nørholm.

På et afgørende område har Coop imidlertid krammet om Entercard. For selv om Entercard oplyser, at deres Re:member MasterCard vil have samme vilkår og betingelser som det nuværende CoopPlus MasterCard, er det en sandhed med modifikationer. For Coop tager et standardgebyr for brug af kreditkort i forretningerne, Det er på 0,75 procent, og det vil Coop også opkræve for det nye kort:

»Gebyrfriheden vil ikke fortsætte som på det gamle Coop-kort, ligesom der også vil være en væsentlig forskel på renten.«