Kort bliver omdrejningspunktet

Nokias kortjenester vil de kommende måneder udvikle sig heftigt og vil inden for få år blive udgangspunkt for nærmest alt andet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

MONACO: Det hedder Apps on Maps og findes stort set ikke – indtil videre. Men Nokias egen spådom er, at initiativet de kommende år vil vende op og ned på den måde, vi bruger kort og GPS-tjenester på.

Sådan lyder i hvert fald budskabet fra vicepræsident i Nokias såkaldt lokationsbestemte tjenester, Michael Halbherr, som Berlingske Business har mødt i Monaco.

En af de få tjenester, der allerede er etableret, er Wikipedia, der leverer lokationsbestemte opslag, der dukker op på Nokia Maps, når man går rundt i byen.

Et andet eksempel er rejsebogsforlaget Lonely Planet, der kan levere City Guides til Nokia, og som derfor eksempelvis kun foreslår restauranter i nærheden af dér, hvor brugerne står lige nu.

Men mulighederne er utallige og opstår, fordi Nokia har givet eksterne udviklere lov til at bygge tjenester oven på Nokias kort uden beregning.

"Det skal bare virke"
»Kort er jo specielle på den måde, at folk aldrig siger tak, fordi vi hjalp dem med at komme frem til deres bestemmelsessted. De forventer bare, at det virker og er præcist. Men på nuværende tidspunkt har vi ikke engang to procent af det indhold, vi kommer til at have om et par år,« siger Michael Halbherr.

Han nævner områder som rubrikannoncer, kalenderintegration og lokationsbestemte nyheder som eksempler på, hvilken vej udviklingen tager. Bliver nyheder og kort bundet sammen, kan man eksempelvis være konstant opdateret på, hvad der sker i nærheden af en – uanset hvor man går hen.

Det samme gælder vejrudsigten, der kan tilpasse sig til dér, hvor brugeren står lige nu, helt automatisk baseret på mobilens GPS-data.

"Simple ting skal være simple"
Michael Halbherr erkender dog, at der er et stykke endnu, før brugervenligheden er helt på plads.

Dels skal Nokias kort være nemmere at gå til og bruge, dels skal indholdet være mere udbygget og udvikle sig, så brugeren ikke oplever at komme tilbage til det samme hver gang.

»Jeg mener, at simple ting skal være simple. Og komplekse ting skal være til at overskue. Men vi gennemgår en hurtig evolution på området lige nu.«

Betalingsservice
Nokia er dog ikke de eneste, der har set lyset. Flere andre producenter laver også korttjenester, og her er Google blandt de tunge drenge. Googles kortjenester er dog ikke født i et mobilt univers, men derimod på nettet, og det er en afgørende forskel, mener Halbherr.

Mens Googles kortjenester er helt gratis, er flere af Nokias tjenester premium-services, der skal betales for. Googles kort bruges dog både i telefoner, baseret på Google Android - og på Apples iPhone, men har indtil videre ikke de funktionaliteter, som Nokia planlægger at lægge i Nokia Maps.

»Ser vi et par år frem, kan det meget vel være via kort, at folk indekserer deres liv. Billeder er oplagt eksempel - for hvorfor skal man sortere sine feriebilleder, når man lige så godt bare kan tilknytte dem et kort?«