Koreansk mobil- og TV-producent skuffer på bundlinjen

LG Electronics' overskud falder med ni procent, men mobilsalget er mere end fordoblet på et år og sætter ny rekord.

Foto: LEE JAE-WON. LG er stadig presset på TV-fronten, men mobilsalget går kraftigt fremad. Foto: Lee Jae-Won, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Den sydkoreanske IT- og teknologikoncern LG Electronics, der er verdens næststørste TV-producent, kom ud af andet kvartal med en markant dårligere bundlinje, end analytikerne havde forudset. Til gengæld er mobilsalget mere end fordoblet på et år.

LG kom ud med et nettooverskud eksklusive minoritetsinteresser på 132 mia. won (669 mio. kr.) - væsentligt under analytikernes estimater, der ifølge Bloomberg News' indsamling lå på 346,5 mia. won (1,8 mia. kr.). Overskuddet er dermed faldet med ni procent.

Driftsoverskuddet toppede ellers analytikerforventningerne på 462,4 mia. won - LG fik et overskud fra driften på 479,3 mia. won i kvartalet. Omsætningen steg desuden 10 pct. til 15,2 billioner won, hvilket svarer til 76,9 mia. kr.

Det er især faldende efterspørgsel efter fjernsyn og mobiltelefoner i den dyre ende af spektret - samt hård konkurrence fra nabolandene Japan og Kina, der rammer LG, skriver Bloomberg News.

Fordobling i mobilsalget

Salget af LG-smartphonetelefoner blev dog mere end fordoblet siden sidste år og er gået 17 procent frem i forhold til den hidtidige rekord på 10,3 millioner telefoner i første kvartal. LG solgte 12,1 millioner smartphonetelefoner i april-juni. Mobilproduktionen giver derfor nu et overskud på 61 milliarder won mod et underskud på 30 milliarder won sidste år.

LG blev sidste år verdens tredjestørste producent af smartphonetelefoner, og den kommende topmodel G2, som kommer på markedet i august, skal bringe LG tættere på konkurrenterne Samsung og Apple.

TV-produktionen er under stadig pres. Overskuddet er faldet med to tredjedele til 106,5 milliarder won mod 306 milliarder for et år siden, men det ligger langt bedre end de 28,5 milliarder won, som blev slutresultatet i første kvartal. LG er især foran i feltet i produktionen af de dyrere skærmtyper, OLED, men forventer, at den svage efterspørgsel vil fortsætte i indeværende kvartal, samtidig med at konkurrencen bliver hårdere.

»LG vil fortsat møde hård konkurrence fra kinesiske producenter i lav- og mellemprissegmentet og fra japanske producenter i midt- og højprissegmentet,. Sharp og Vizios aggressive prissætninger på store LCD-fjernsyn vil lægge en dæmper på markedet for high-end OLED- og ultra-HD-fjernsyn i år,« siger Henry Kim, analytiker hos Citigroup, til Bloomberg News.