Kopikamp med Ilva endte med regning til dansk designer

Designvirksomheden Louise Roe har de seneste måneder været i et juridisk slagsmål med Lars Larsens designkæde Ilva i en kopisag, der endte med, at møbelkæden trak produktet af hylden. Designeren sad til gengæld tilbage med en følelse af nederlag.

Jewel eller Efrain?

Forskellene er ikke slående, og spørger man Louise Roe, som har designet »Jewel-vasen« til højre på billedet, er hun ikke i tvivl:

»Den anden vase er en kopi af mit design, som Ilva har solgt, og det krænker mit design,« siger den danske designer.

De seneste måneder har hun med hjælp fra advokatvirksomheden Plesner kørt en sag mod Lars Larsens designkæde Ilva og virksomheden IDdesign, der står for at købe kædens produkter ind.

Sagen endte med, at Ilva trak vasen tilbage og destruerede restlageret, og Louise Roe valgte ikke at tage sagen videre i retten, selv om advokatvirksomheden mente, at hun havde en god sag.

Omkostningerne for retssagen ville blive for store i forhold til hendes økonomi og den erstatning, hun kunne få, hvis hun endte med at vinde sagen, forklarer hun.

I stedet står Louise Roe tilbage med en følelse af nederlag og en advokatregning, hun selv skal betale:

»Vasen er vores ikon, så den her sag går helt ind til benet. Jeg ikke kan måle, hvad det har kostet i brandværdi, men alene udgifterne til advokaterne har været dyr for min virksomhed,« siger hun og tilføjer:

»Jeg føler, det har været den lille mod den store i den her sag. De destruerede lageret og stoppede salget, men i sidste ende er det mig, der sidder tilbage med regningen.«

Ilva afviser krænkelse

Selv om Ilva valgte at trække vasen tilbage og destruere restlageret, skal ikke ses som en erkendelse af, at der var tale om et krænkende kopiprodukt, fastslår administrerende direktør hos IDdesign, Michael Christiansen:

»Vi valgte at trække den tilbage af kommercielle årsager, fordi den ikke solgte godt, men efter vores og vores advokats vurdering var der ikke tale om en juridisk krænkelse.  Man kan ikke være uenig i, at vaserne ligner hinanden, men det er der mange ting, der gør inden for design, og vasen var ikke beskyttet,« siger han.

Direktøren synes grundlæggende ikke, at det er problematisk i at sælge varer, som i høj grad ligner andre populære designs, så længe det ikke krænker ophavsretten:

»Finder man et godt sælgende produkt er det jo okay at sælge et produkt, der ligner, hvis det ikke krænker nogen. Det er der mange af eksempler på,« siger han og tilføjer:

»Vi kopierer ikke andres produkter bevidst. Det er der måske nogen, der gør, men vi går efter at finde og sælge produkter, der sælger godt, og så længe det sker inden for rammerne er det ikke et problem,« siger han og peger på, at Ilva udelukkende køber produkter fra leverandører, som siger ja til at stå inde for, at de ikke krænker andre.

»Men vi vil gerne opfordre designere til at henvende sig til Ilva, hvis de har unikke designs, for vi vil hundrede gange hellere sælge originale designs end kopier.«

»En kalkuleret risiko«

Bestseller, Netto, Ilva og IKEA.

Det er langtfra ualmindeligt, at større firmaer sælger produkter, som mindre entreprenører føler, er kopier er deres designs. Spørger man Louise Roe, er der er tale om en decideret strategi hos »store virksomheder, der har en juridisk afdeling til at varetage kopisager«:

»For de her virksomheder handler det om penge og købmandsskab. Jeg er af den klare opfattelse, at det er en kalkuleret risiko, de vælger at basere deres forretning på ud fra devisen om »går den, så går den,« og de ved, at vi ikke har ressourcer til at videre med en retssag,« siger hun.

Ifølge administrerende direktør i brancheorganisation Design denmark, Henrik Weiglin, er det et stigende problem at store detailvirksomheder sælger produkter, som i høj grad ligner andres unikke design.

»Det er måske at tage munden for fuld at tale om en egentlig forretningsmodel, men vi ser desværre flere og flere af den her slags sager,« siger han og tilføjer med henvisning til designvirksomhedens Anne Blacks retssag mod Netto, at det ofte ikke kan »svare sig for de små virksomheder at føre en retssag,« fordi omkostningerne ofte er større end den potentielle erstatning.

Brancheorganisationens direktør understreger, at det kan være svært at afgøre, hvornår der er tale om kopier, men han opfordrer til, at kæderne selv tager et større ansvar for at sikre, at deres produkter ikke krænker andres designs, i stedet for at skyde skylden på deres underleverandører:

»Den almindelige forbrugere skelner ofte ikke mellem de billige kopier og de ægte varer, så det er særligt de store detailkæder, der har ansvaret for at beskytte designerne, men ansvaret ligger i hele værdikæden. Vi bliver nødt til at beskytte de danske designere.«

Louise Roe Aps er en mindre dansk designvirksomhed stiftet i 2010 med fire fuldtidsansatte og en omsætning på omkring 8,5 mio. kr. om året.