Kontrakter på nye skibe på laveste niveau i 20 år

Skibsværfterne kan meget vel blive det næste offer for det kollaps, der har ramt tørlast- og containermarkederne.

Foto: Henning Bagger. Det ser ud til, at der i 2016 bliver underskrevet det færreste antal kontrakter på nybyg af skibe i to årtier.
Læs mere
Fold sammen

Det ser nemlig ud til, at der i 2016 bliver underskrevet det færreste antal kontrakter på nybyg af skibe i to årtier. Det er til gengæld godt nyt for tørlast- og containerrederierne.

Sådan lyder vurderingen fra brancheorganisationen Bimco i en analyse.

Efter et fald i nybygningerne af skibe fra 2010 til 2012 var der et lille comeback i 2013. Den udvikling var ifølge Bimco ventet at udjævne sig de efterfølgende år. Men der viste sig at komme et mindre fald i nybygningerne de efterfølgende to år, og siden er skibsværfterne nærmest stødt på grund.

»Siden det høje antal kontrakter i 2013 har Bimco ventet, at skibsværfterne kunne komme under pres. Denne forventning blev en realitet i starten af 2016,« siger Peter Sand, der er analysechef i Bimco, i en kommentar.

Men hvor udviklingen i skibsbygningen er skidt nyt for skibsværfterne, er det glædeligt for shippingindustrien.

»Det lave antal kontrakter er lige netop, hvad shippingindustrien har brug for til at kunne genoprette den fundamentale balance mellem udbud og efterspørgsel,« påpeger Peter Sand.

Rederierne, der er aktive inden for tørlast- og containershipping, har i den senere tid været presset af ekstremt lave fragtrater. Dertil kommer, at ubalancen mellem udbud og efterspørgsel på skibssiden har betydet, at priserne på skibe har været faldende.