Kontormøbelmarkedet presset helt i bund

"Vi er alt for mange om markedet," siger gammelt Don Ø-selskab.

Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det danske marked for kontormøbler er nu presset helt i bund, og selv de store leverandører har svært ved at tjene penge. Aftagerne i den private sektor er i vidt omfang holdt op med at købe nye hæve-sænke-borde til deres medarbejdere . Det er fortrinsvis det offentlige, der trods alt holder branchen i gang.

Hvor der før finanskrisen blev omsat kontormøbler for 1,6 mia. kr. om året , er totalmarkedet nu halveret. De ekstremt dårlige tider kan bl.a. læses ud af det netop aflagte danske regnskab for svenske Kinnarps – selskabet, som den detroniserede FCK-boss Flemming Østergaard i sin tid grundlagde sin karriere i.

Kinnarps' danske selskab omsatte i 2010/11 på 166 mio. kr., og der er kun tjent 700.000 kr., når overskuddet skal gøres op. Det er en nedgang på fem mio.kr i forholdt til året før.

I boomåret 2007/08 omsatte Kinnarps for 218 mio. kr. og tjente godt 6 mio. kr. på driften. Når det ikke er gået værre siden, skyldes det alene, at Kinnarps har fået godt fat om den offentlige sektors indkøbsaftaler, hvor man har kvalificeret sig til at være leverandør via SKI – Staten og Kommunernes Indkøb.

Blandt de øvrige leverandører til det danske kontormøbel marked er den største det  Grundfos-tilknyttede DUBA B 8 i Bjerringbro, der i det seneste regnskabsår omsatte for 210 mio. kr. og havde et overskud på bare 1,4 mio. kr.

En tredje lidt større dansk producent er Holmris – også i Bjerringbro – der i de seneste regnskabsår, der omsatte for omkring 60 mio. kr. og opnåede t et plus på 2 mio. kr. efter en række svære år.

Desuden findes en lang række mindre danske kontormøbelfabrikker, hvoraf en del er blevet opkøbt eller gået konkurs under krisen.

Men ifølge Kinnarps er der stadig for mange udbydere i kontormøbel-branchen.

”Vi er ganske enkelt for mange til at dække det danske marked. For flere af aktørerne handler det om overlevelse fra dag til dag  med det resultat, at prisen bliver altafgørende i alle større sager eller udbud. Konsekvensen er, at det bliver vanskeligt for nogen i branchen at tjene penge, anfører Kinnarps danske direktør Ole Rasmussen i beretningen.

Kinnarps håber på et lidt bedre 2012 og henviser til den nye regerings kickstart af økonomien med fokus på offentlige investeringer.

Men Kinnarps peger samtidig på, at uroen omkring euroen og den europæiske økonomi trækker i modsat retning.