Kontorfællesskab med en kant

Filosofien i kontorfællesskabet Republikken er klar. Det handler om samarbejde, erfaringsudveksling og om at dele kunder.

Republikkens stifter og chef, Emil Steglich-Petersen. Foto: Christian Liliendahl Fold sammen
Læs mere

I Republikkens lokaler på Vesterbrogade i København er det centrale ikke de seneste smarte designermøbler. Tværtimod. Her er det ikke omgivelserne, der er omdrejningspunktet – det er produktet og menneskerne derimod.

Lokalernes industrielle look, der er præget af såvel metaludluftningsrør i loftet og sammenfiltrede ledninger på væggene, må man bare tage med. Og det ser ikke ud til at skræmme folk væk. Kontorfællesskabet Republikken har nu knap ti år på bagen, og i dag huser det over 100 selvstændige, der arbejder i større og mindre kontorer, i klynger og i Republikkens café-område. Nogle i længere tid – andre blot på dagsleje-basis.

Idémanden og chefen for Republikken er Emil Steglich-Petersen. Han betegner Republikken som et »coworking space«, og det ikke uden årsag. Konceptets omdrejningspunkt er nemlig samarbejde.

»Lidt firkantet sagt, så handler det om, at man får mere med herfra, end man kommer med. Det er en helt central ting, at man arbejder sammen her. Man deler viden, man deler kunder, man giver hinanden inspiration. Det hele skal ses i lyset af, at man som selvstændig sidder med mange forskellige udfordringer – og dem er der altså allerede nogle, som har prøvet kræfter med. De kan hjælpe én,« siger han.

Klientellet på Republikken er forskelligartet. Aldersmæssigt er det typisk folk i 30erne, der holder til her. Der er på den ene side iværksættere med en idé, som skal løbes i gang. Der er på den anden side de mere etablerede forretninger. Emil Steglich-Petersen vurderer, at til forskel fra andre kontorfællesskaber, som eksempelvis Founders House, så er Republikken mere personorienteret.

»Vi er nok mere orienteret mod personen, mens mere startup-orienterede fællesskaber har firmaet som omdrejningspunktet. De taler om skalering og exitstrategier – det er ikke nødvendigvis så centralt for en grafiker, der arbejder herfra. Men når det er sagt, så er der også lighedstegn. Det handler i høj grad om produktudvikling,« siger han.

I det nye år satser Republikken på et nyt initiativ, der handler om kurser, der er relevante for iværksættere og selvstændige. Det handler blandt andet om at sætte fokus på emner som crowdfunding, smartphone-apps og mulighederne i mere fysiske produktionsmetoder som eksempelvis laserskæring.