Konsulenternes indtjening vokser

Over de seneste to år er konsulenternes bundlinje skudt i vejret med en tredjedel, viser ny analyse. De mellemstore konsulenthuse får dog stadig sværere ved at klare sig.

Branchedirektør hos DI Videnrådgiverne, Henriette Søltoft Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De pæne drenge i konsulentbranchen er ved at komme op til overfladen. Efter et gevaldigt dyk på grund af finanskrisen er konsulentvirksomhederne igen begyndt at tjene penge, men kravene til virksomhederne bliver hele tiden skærpet. Kunderne forventer, at konsulenterne nu også kan yde den fulde service uden for landets grænser.

Det viser en brancheanalyse, som Berlingske Research har gennemført. Den omfatter de 60 største konsulentvirksomheder herhjemme, og resultaterne i analysen er ret klare. I perioden fra 2011 og til 2013 er driftsresultatet og resultatet efter skat vokset med henholdsvis 33 procent og 28 procent. Noget langsommere er det gået med bruttofortjenesten, hvor der kun har været en fremgang på fire procent.

Rådgiverbranchen er en meget bred vifte af virksomheder, der har omkring 140.000 medarbejdere og arbejder med alt lige fra ingeniørforretninger til revision, advokatvirksomhed, managementrådgivning og IT-service.

En international branche

Branchedirektør hos DI Videnrådgiverne Henriette Søltoft bekræfter, at ordrebøgerne er blevet tykkere blandt rådgivervirksomhederne.

»Det er heldigvis gået frem for virksomhederne det seneste stykke tid, og sidste år kom branchen tilbage på niveauet fra før krisen. Alt peger på, at det vil fortsætte, men det afhænger selvfølgelig af, hvordan det går med det øvrige erhvervsliv. Rådgivervirksomhederne er meget afhængige af konjunkturerne,« siger Henriette Søltoft, der påpeger, at eksporten fylder mere og mere i branchen, og at rådgiverbranchens internationalisering er større, end de umiddelbare tal viser.

»Der sker rigtig mange ting i rådgiverbranchen i øjeblikket, og selv om det går godt, kan man ikke bare læne sig tilbage. Vi hæfter os ved, at eksportandelen af virksomhedernes omsætning er på vej op. Men når rådgiverbranchen internationaliserer sig, slår det ikke igennem på eksporttallene på samme måde som for andre brancher. Ofte sker internationaliseringen via datterselskaber eller partnere i udlandet. Det er rådgiverne nødt til, fordi kunderne regner med, at rådgiverne kan følge dem i udlandet. Konsulenterne skal på samme tid kunne rådgive kunderne i forhold til deres ageren både på det danske og de udenlandske markeder. Det behov er stigende,« siger Henriette Søltoft.

De mellemstore bliver klemt

I brancheanalysen kan man se, at specielt managementbranchen er kendetegnet ved nogle få store virksomheder og et større antal små. Den udvikling vil blive forstærket over de kommende år, mener Henriette Søltoft.

Branchen vil få nogle endnu større virksomheder og samtidig en underskov af de mindre.

Taberne i spillet bliver de mellemstore virksomheder. De kan ikke levere samme brede vifte af ydelser som de store og kan derfor ikke konkurrere med dem. Samtidig har de svært ved at finde en niche at arbejde i på samme måde, som de små rådgivningsvirksomheder kan.

Den stigende internationalisering hos rådgiverne ses blandt andet hos et af store konsulenthuse i form af Valcon. For ti år siden var det kun ti procent af virksomhedens omsætning, der var uden for Skandinavien. I dag er det halvdelen, som er skandinavisk, en fjerdedel er europæisk og den sidste fjerdedel asiatisk.

»Danmark er et lille land, der altid har haft tradition for at handle og eksportere. I store nationer er der mange store virksomheder, som traditionelt har været meget orienterede mod deres store hjemmemarkeder. De er særdeles lydhøre over for de erfaringer, danske virksomheder og danske konsulenter, der kommer fra et lille land, har gjort sig omkring eksport, internationalisering og globalisering,« har direktør i Valcon Poul Skadhede tidligere sagt til Berlingske Business.