Konsulenter tilfører virksomheder værdi

dynamik. Nytænkning, ekspertviden og vækst. Virksomheder høster værdi, når de hyrer selvstændige konsulenter til at løse opgaver, viser en rapport fra IDA og DJØF.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De rykker ind, når behovet er der – og videre til næste stop, når opgaven er løst. De har specialistviden samt erfaringer fra andre projekter. Og så tænker de i nye baner – og hænger sig ikke i slidte fraser som ‘det har vi prøvet før’.

Selv om eksterne konsulenter ofte får skyld for at være dyre i drift, så oplever danske virksomheder også, at de bidrager med værdi i form af blandt andet ekspertviden, dynamik og nytænkning, og det skaber ofte både markedsfordele og øget vækst for virksomheden.

Sådan lyder et par af konklusionerne i undersøgelsen ‘Viden der virker’, som Rambøll Management har foretaget for IDA og DJØF gennem kvalitative interviews med 24 virksomheder, der bruger selvstændige konsulenter.

»At man kan sætte en ekstern til at kigge på dele af organisationen giver helt sikkert en værditilførsel. Det giver en afklaring i forhold til områder, hvor der er et behov for, at man forholder sig strategisk til dem. At man pludselig får stillet spørgsmål som: ‘hvorfor laver vi det?’, kan give en stor værdi til organisationen,« lyder det i rapporten fra en national chef i en dansk humanitær organisation.

Opsnapper kulturenFlere af de adspurgte virksomheder – særligt blandt de mindre – understreger, at det er afgørende, at konsulenterne formår at falde ind i virksomhedskulturen.

Ifølge formanden for DJØF’s fagklub for selvstændige, Rune Gregers Meyer, øger det netop muligheden for, at konsulenten også bidrager med input og viden til andre projekter.

»En selvstændig konsulent hyres typisk på grund af sin spidskompetence i forbindelse med et bestemt projekt, men opsnapper hurtigt kulturen i det daglige arbejde og bliver dermed ofte inddraget i et flow af opgaver. Det betyder, at han kan bidrage med nytænkning på flere områder,« siger Rune Gregers Meyer.

Afhængig af konjunkturOmkring 800 af IDA’s medlemmer og flere end 280 DJØF-medlemmer arbejder i dag som selvstændige konsulenter (enkelmandsvirksomheder, som løser afgrænsede og tidsbegrænsede opgaver, red.).

Ifølge rapporten ‘Viden der virker’ er efterspørgslen på konsulenterne i høj grad afhængig af konjunkturerne, og manglen på arbejdskraft i danske virksomheder har da også skabt travlhed hos de selvstændige konsulenter.

»Det er klart, at manglen på arbejdskraft har gjort det nemmere at starte som fri agent, ligesom man har haft ekstra travlt den seneste tid. Det kan vi tydeligt mærke,« siger formanden for IDA’s Selvstændig Forum, Lise Damkjær.

Hos Dansk Management Råd peger branchechef Susanne Andersen netop på, at det seneste par år har været særdeles gyldne for konsulent- og rådgiverbranchen generelt på grund af mangel på arbejdskraft og en gevaldig vækst i danske virksomheder.

Hun ser dog samtidig en tendens til, at selvstændige konsulenter i stigende grad vælger at blive løst tilknyttet større konsulenthuse – og dermed kommer i spil til nye og større projekter.

»Som enkeltmandskonsulent skal man være utrolig skarp inden for sit eget afgrænsede område. Og ved at indgå i et net af associerede medarbejdere hos et større hus har man som konsulent større mulighed for at bringe sig selv i spil som en del af et større projekt, der kræver flere forskellige kompetencer. Og det vil vi helt sikkert se mere af,« forklarer Susanne Andersen.