Konsolspil trodser julekrisen

De store spilleproducenter tror fortsat på et godt julesalg - og et godt 2009.

Salget af TV-spil til Wii, Playstation og Xbox 360 vil fortsætte trods de strammere tider, mener alle producenterne. Det bliver dog ikke julegaver i kassevis. Billedet viser nemlig den høst, som italiensk politi gjorde i Napoli i sidste uge, hvor 2.000 falske DVD-film og Playstation-spil blev konfiskeret. Foto: Mario Laporta, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det bliver ikke på videokonsolspil til Wii, Playstation og Xbox 360, at der spares i år og i 2009.

Det er de internationale producenter helt overbeviste om op til årets normalt bedst sælgende periode, nemlig julen. Og det synes at svare godt til de forventninger, som den danske brancheorganisation Branchen Forbrugerelektronik (BFE) i sidste uge fremlagde for julesalget. Her spåes netop videokonsolspil at blive det næstbedst sælgende efter fladskærmsfjernsyn.

»Vi forbliver forsigtigt optimistiske,« sagde økonomichefen for Microsofts underholdnings- og udstyrsafdeling, Mindy Mount, forleden på en konference i New York.

Microsoft står bag Xbox 360, som konkurrerer med Nintendos Wii og Sonys Playstation om det givtige spillemarked.

Nintendos øverste chef i USA, Reggie Fils-Aime, har solgt 20 procent flere af de små Nintendo DS-lommespillemaskiner og vil derfor ikke sætte prisen på dem ned, mens Microsoft og Sony begge har klippet toppen af prismærkaterne for at øge salget.

Det anslåes, at der i dag er omkring 50 procent flere videospillekonsoller installeret i forhold til for et år siden. Med dem følger salget af selve spillene.

Strauss Zelnick, som leder Take-Two Interactive Software, der står bag successpillet »Grand Theft Auto«, forudser hårde tider for dem, der ikke har kendte varer at tilbyde.

»Jeg er bekymret for, at det vil blive en ret hård julehandel. Alle vil købe mindre ind. Først vil man se mindre fodtrafik, dernæst mindre inventar på hylderne,« siger han til nyhedsbureauet Reuters.