Konservative: Skrap sikkerhedskontrol i lufthavne er nødvendig

Tiden er ikke inde til at slække på sikkerheden i lufthavnene, siger de Konservative, der dog åbner for, at et ekspertudvalg kan gennemgå de nuværende regler og vurdere, om der er nogen, der kan undværes.

Foto: Simon Skipper.
Læs mere
Fold sammen

Det har taget overhånd med sikkerhedsreglerne i lufthavnene, lyder det fredag i Berlingske Business, hvor topchef for Københavns Lufthavne Thomas Woldbye opfordrer til at gennemtænke reglerne, da de i hans øjne generer passagerne og er stort set uden effekt.

Men tiden er ikke inde til at begynde at slække på reglerne, siger Mike Legarth (K), transportordfører hos de Konservative.

»Jeg synes ikke, der er ændringer i sikkerhedssituationen, der tillader, at vi kan have mindre kontrol. Vi har Islamisk Stat, krisen mellem Ukraine og Rusland og en borgerkrig i Syrien. Terrortruslen er ikke blevet mindre,« siger Mike Legarth.

I Berlingske Business foreslår Thomas Woldbye, at man gennemgår de nuværende regler for eksempelvis at vurdere, om det strengt taget er nødvendigt at smide skoene og bæltet hver gang, man skal igennem sikkerhedskontrollen.

Mike Legarth medgiver da også, at der kan være regler, der er overflødige, og at en revision af reglerne kan være fornuftig.

»Det kan være meget fornuftigt at lade et ekspertorgan gennemgå reglerne for at finde ud af, om niveauet ligger, hvor det skal. Er det 100 milliliter, der skal være grænsen for, hvor meget væske man må tage med? Det skal jo helst være sådan, at reglerne er med til at forhindre forbrydelser og terrorhandlinger i flyene,« siger Mike Legarth.

Han understreger dog, at det skal være et uafhængigt organ af sikkerhedseksperter, der gennemgår reglerne og ikke lufthavnene selv.

»Det skal ikke være industrien selv, for så ved vi ikke, om der kommer regler, der kan få folk til at opholde sig længere i lufthavnen, hvormed deres indtjening stiger. Vi skal have regler, der sikrer tryghed og sikkerhed,« siger Mike Legarth, der mener, at der er behov for, at man koordinerer reglerne på verdensplan.