Konkursramt lavprisflyselskab kommer på vingerne igen – med lounge og Michelin-mad

Islandske WOW Air, som gik konkurs i marts, bliver nu genoplivet af en amerikansk luftfartsvirksomhed. Målet er at gøre det sjovt at flyve igen, give alle passagerer adgang til en lounge og servere Michelin-mad – alt sammen til lave priser.

WOW Airlines genopstår med mad kreeret af en trestjernet Michelin-kok og lounge til alle kunder – men det ændrer ikke på firmaets profil som lavprisselskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: Joel Saget/AFP/Ritzau Scanpix

Det islandske flyselskab WOW Air gik konkurs i marts i år, men nu ser det altså ud til, at det endnu en gang gør klar til takeoff.

Det skriver magasinet Iceland Review.

Dele af virksomheden er nemlig blevet købt af det amerikanske luftfartsselskab USAerospace, og meldingen lyder, at de første fly skal på vingerne allerede til oktober i år. I første omgang bliver det med to fly, men planen er, at selskabet skal operere med 10-12 fly til næste sommer.

Selv om WOW Air er kendt som et lavprisselskab, der blandt andet konkurrerede med Norwegian om at sende flygæster billigst over Atlanten, så bliver oplevelsen fremover en noget anden.

Til en pressekonference for nylig meldte Michele Ballarin, som står i spidsen for USAerospace, ud, at de arbejder med en trestjernet Michelin-kok, som skal bringe lækker mad tilbage i flyene. Derudover vil hun give alle passagerer adgang til lounge, hvilket hun selv omtaler som »en meget innovativ tanke«.

»Jeg er meget fokuseret på at bringe god mad tilbage om bord på flyene. Vi vil gøre det sjovt at flyve igen,« sagde hun til pressekonferencen, der fandt sted på et hotel i Reykjavik.

Daglige ruter til Nordamerika

De første ruter bliver daglige og kommer til at gå fra Island til Dulles Lufthavn ved Washington, D.C., hvor firmaet også skal have hovedsæde. Med tiden skal WOW Air så tilbage til at fokusere på at flyve rejsende billigt over Atlanterhavet.

Til pressekonferencen oplyste Michele Ballarin, at USAerospace har skudt 85 millioner dollar i projektet (omtrent 575 millioner kroner), men ville ikke oplyse, hvor meget flyselskabet i sig selv havde kostet.

Udmeldingen kommer lige midt i en tid, hvor besøgstallene på Island er dykket markant. Landet har huset 20 pct. færre besøgende i andet kvartal 2019 sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes blandt andet de høje priser i landet.