Konkurrenter udfordrer iPad

Toshiba og Samsung vil i denne uge afsløre deres svar på iPad, men analytikerne forventer ikke, at Apple vil ryste i bukserne over konkurrenternes satsning.

Foto: LUKE MACGREGOR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efterspørgslen på Apples iPad har været massiv, siden den gjorde sin entre på markedet. Faktisk har efterspørgslen overgået udbuddet, men det har ikke fået Apple til at ligge på den lade side, når det kommer til udvikling af nye produkter.

Apple ventes at løfte sløret for nogle af tiltagene på torsdag under deres årlige iPod-update-arrangement, hvor der bl.a. forventes opgraderinger af AppleTV.

Læs også:
Sumobrydere får iPad i stedet for mobiltelefon

Seancen løber af stablen i San Francisco, men næsten simultant i Berlin liner konkurrenterne Toshiba og Samsung deres elektroniske skyts op, som skal tage kampen op mod Apple og iPad’en. Samsung vil introducere den såkaldte Galaxy Tab, som kører den nye version af Googles Android-styresystem, mens Toshiba præsenterer deres SmartPad, som også kører med Android, men som imidlertid har en større 10-tommers skærm. Det skriver Financial Times.

Konkurrenternes bestræbelser på at formindske Apples nuværende markedsandele bliver imidlertid mere end vanskeligt ifølge markedsanalytikerne.

Læs også: iPad giver Apple topplacering ”Det vil tage en rum tid, før Apple-rivalerne får fodfæste på markedet og endnu længere tid, før de kan tilbyde samme support som Apple. Så overordnet set vil der gå lang tid, før de vil kunne konkurrere med Apples brugeroplevelse,” siger Rhoda Alexander, som er direktør i markedsresearchvirksomheden iSuppli. Ifølge iSuppli tegner Apple sig for 71,4 pct. af markedsandelene i 2010, mens nylige prognoser viser et fald til 70,4 pct. og 61,7 pct. i henholdsvis 2011 og 2012.