Konkurrenter presser Carlsberg til jagt i Asien og Afrika

Fremtidens mest tørstige ølforbrugere findes i Asien og Afrika og det tvinger Carlsberg til at intensivere opkøbene på en række nye markeder. Konkurrenter lader milliarderne rulle til opkøb.

Foto: WEDA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens Carlsberg fortsat arbejder intenst på at nedbringe koncernens massive milliardgæld, har en række konkurrenter travlt med at investere massivt i fremtidens ølforbrugere.

Det gælder ikke mindst SABMiller, der har opdaget, at fremtidens øldrikkere skal findes i Afrika og Asien. På rygteplanet forhandler SABMiller derfor om at overtage sin afrikanske samarbejdspartner Castel, en handel der ventes at ligge omkring 50 mia. kr.

Det er bare få måneder siden, at SABMiller forhandlede om at overtage australske Foster's, et selskab som også Carlsberg blev rapporteret interesseret i.

Hvis direktørerne i Carlsberg skulle være i tvivl om, hvor fremtiden ligger, så behøver de blot at øje den netop offentliggjorte opgørelse over ølforbruget i de forskellige verdensdele.

Den viser, at ølforbruget steg marginalt i 2009, men ventes at stige med 1 til 1,5 pct. i 2010 - ikke mindst drevet af en stadig større tørst i Asien og Afrika.

Men mens befolkningen er tørstige i Asien og Afrika, så ventes forbruget af øl at falde med 1,8 pct. i Europa og netop det faktum tvinger Europa-fokuserede Carlsberg til at intensivere jagten på bryggerier i bl.a. Asien.

Carlsberg er allerede velrepræsenteret i det vestlige Kina, men har ikke fået købt sig ind i det boomende østkinesiske marked. Samtidig er Carlsberg stærke i bl.a. Vietnam, Kambodia og Laos, mens det store indiske marked fortsat er nærmest uopdyrket for Carlsberg.

I det hele taget gør verdens store bryggerier klar til en regulær opkøbsfest. To af de helt store japanske bryggerier, Kirin og Asahi, har offentligt sagt, at de er på opkøbsjagt, fordi deres hidtidige kernemarkeder stagnerer. Derfor har de blikket rettet mod andre sydøstasiatiske markeder.