Konkurrenter haler ind på Mærsk

A. P. Møller – Mærsks nærmeste konkurrenter har bestilt langt flere nye skibe end det danske rederi, der har rettet blikket mod bundlinjen i stedet for mod toplinjen.

A.P. Møller – Mærsk bygger ikke kun skibe på eget værft i Lindø. Verdens største værft, Hyundai, bygger også skibe for det danske rederi. Her er det et tankskib, der er ved at blive gjort færdigt på det koreanske værft. Foto: Bloomberg. Fold sammen
Læs mere
A.P. Møller – Mærsks konkurrenter har langt mere fart på udvidelsen af deres flåde end det danske rederi, viser en ny opgørelse fra den London-baserede analysevirksomhed AXSMarine.

A.P. Møller offentliggør sit halvårsregnskab i dag, og der er stor spænding om specielt containerforretningen, der gav et underskud på over tre milliarder kroner sidste år. Men allerede nu kan det fastslås, at konkurrenterne haler ind på det danske rederi, som endnu er verdens største.

Mens A.P. Møller har 96 skibe i ordre, der vil øge rederiets kapacitet med 27,5 procent, har de to nærmeste konkurrenter, Mediterranean Shipping og CMA CGM, henholdsvis 53 og 80 skibe i ordre, og det vil øge kapaciteten hos de to med henholdvis 46,1 og 69,1 procent.

»A.P. Møller har jo meldt klart ud, at de først og fremmest ønsker at hæve rentabiliteten fremfor at øge markedsandelen. De har blandt andet sagt, at de forventer at få en lavere vækst end den, der er i markedet,« siger Michael Nielsen fra Jyske Bank.

Mindre vækst
I forbindelse med årsregnskabet, der blev offentliggjort tidligere i år, fremgik det, at ledelsen i det danske rederi forventede, at det samlede marked for containertransport vil vokse med otte-ni procent i år, men at Maersk Line, der er containerdelen i A.P. Møller – Mærsk, vil vokse mindre.

»Nogle af deres konkurrenter har historisk haft en høj vækst, og mange af konkurrenterne er da også væsentlig mindre, og det er derfor nemmere at vokse mere end markedslederen,« siger Michael Nielsen, der har en »reducer-anbefaling« på aktien.

Han begrunder salgsanbefalingen med, at fragtraterne igen kan komme under pres allerede næste år, fordi der er udsigt til for mange skibe og for mange containere i forhold til de varer, der skal transporteres. Det er afmatningen i amerikansk økonomi, der kan ramme efterspørgsmålen, samtidig med at værfterne leverer masser af nye skibe til rederierne.

Ifølge AXSMarine faldt Maersk Lines markeds andel i 2006 fra 18,2 procent til 16,8 procent, mens Mediterranean Shipping på andenpladsen øgede sin markedsandel fra 8,6 procent til 9,5 procent.

Fordoblet kapacitet
I perioden fra 2000 til 2007 er kapaciteten på containermarkedet fordoblet til over 10 millioner TEU, der er betegnelsen for 20 fods standardcontainere. Det betyder, at de store rederier har været nødt til at øge deres kapacitet med over 100 procent bare for at fastholde deres markedsandel i den periode. A.P. Møller – Mærsks vækst har kun været på 51 procent, og det skyldes næsten udelukkende købet af P&O Nedlloyd. De andre rederier har også købt konkurrenter, men de har samtidig formået at vokse organisk, fremgår det.