Konkurrenter går ind på TDCs egen hjemmebane

TDC presses nu på den absolutte hjemmebane, når Danmarks tredjestørste internetleverandør, Waoo, i næste uge rykker ind på TDCs fibernet i Nordsjælland og Storkøbenhavn.

Waoo, der ejes af de danske elselskaber, kan fra 4. april levere Internet, TV og telefoni på det TDC-ejede fibernet i Nordsjælland og Storkøbenhavn. Foto: Waoo Fold sammen
Læs mere

Danmarks tredjestørste internetleverandør, Waoo, rykker fra 4. april ind på konkurrenten TDCs fibernet og vil dermed for første gang kunne tilbyde Internet, telefoni og TV til i første omgang 80.000 husstande i Storkøbenhavn i direkte konkurrence med TDC.

Det bliver muligt, efter at fibernetselskabet Fibia, som er den største ejer i Waoo, nu lejer sig ind på det fibernet, som DONG Energy i sin tid etablerede i københavnsområdet og Nordsjælland men i november 2009 solgte til TDC for 425 millioner kroner.

Hele udbuddet følger med

Waoo blev i denne uge igen kåret som Danmarks bedste internetleverandør og skal nu ud at konkurrere på TDCs absolutte hjemmebane. TDC ejer YouSee, der er Danmarks største TV- og internetleverandør.

Waoo rykker ud med varer på alle hylderne, og det bliver som udgangspunkt med samme priser som andre steder i landet. Dog vil Waoo køre et kampagnetilbud i området i begyndelsen.

»Efterspørgselen fra kunderne i hovedstaden og Nordsjælland er kraftigt stigende, navnlig gennem det seneste år. Hidtil har vi måttet sige nej til en masse kunder, som i modsætning til det øvrige Danmark ikke har kunnet få vores produkter, fordi omkostningerne ved at levere vores produkter i den hidtidige opsætning i hovedstadsområdet har været skruet sammen på en måde, hvor vi ikke kunne få en forretning til at hænge sammen. Hvis vi skulle levere TV til en kunde i det område, ville det på grund af de regulerede priser give os et underskud på 5.000 kroner - det er helt vanvittigt,« siger Jørgen Steensgaard, administrerende direktør i Waoo, til Berlingske.

Man kan skifte på få dage

Fibia er ejet af de to elselskaber, vestsjællandske SEAS-NVE og aarhusianske NRGi, som populært sagt har koblet sit eget net direkte på det gamle DONG-fibernet og dermed går uden om TDCs øvrige net.

»Fibia har bygget helt hen til nettet, så vi kun skal leje os ind på den sidste del ud til kunden. Det betyder rigtigt meget i vores forretningsmodel, for det har været ekstremt dyrt at få trafik ind over TDCs net, fordi vores kunder streamer så meget og skal have høje hastigheder. Kunne vi starte med 50.000 kunder, kunne vi godt lave en forretning ud af det, men det kan man jo ikke. Derfor er vi rigtigt glade for, at det nu lykkes,« siger Jørgen Stensgaard.

De lysoptiske fibre i fibernet kan overføre data og signaler langt hurtigere, end både fastnettet og kabel-TV-nettet er i stand til. Derfor har de danske elselskaber gennem de seneste over ti år gravet fibernet ned, så de kan konkurrere med TDC om at levere Internet, TV og telefoni til danskerne. Waoo er elselskabernes fælles salgsselskab, som sælger varen, når der først er hul igennem til husstandene.

Hvis man allerede har husstanden koblet til fibernettet, vil man kunne skifte til Waoo på få dage. Skal husstanden først kobles på fibernettet ude i vejen, kan der gå to-fire uger.

Kampen om kunderne skærpes

Danmarks næststørste TV-leverandør, det Sydenergi-/SE-ejede Stofas administrerende direktør, Ole Fruekilde Madsen, fortalte i oktober til Berlingske, at Stofa forhandler med YouSee om at leje sig ind, ganske som andre selskaber lejer sig ind på TDCs fastnet og mobilnet for at kunne levere fast- og mobiltelefoni til deres egne kunder. Stofa købte i december 2016 sin nærmeste konkurrent, Boxer.

Hvis satsningen i Nordsjælland og Storkøbenhavn bliver en succes, vil Waoo - og de øvrige konkurrenter - rette blikket mod selve København. Hovedstaden er nemlig også udstyret med fibernet, men det bliver ikke brugt til privatkunder. Her vil man altså kunne nå endnu 500.000-600.000 danskere.

Fibia har i dag 100.000 kunder koblet på, mens Waoo på landsplan leverer internetforbindelse til flere end 280.000 husstande og - som Danmarks fjerdestørste TV-leverandør - TV til omkring 155.000 kunder.