Konkurrent-nyhed kan gavne Novo

Selvom Zeland Pharma hævder at kunne slå Novo med nyt diabetes-middel, kan det ende med at være en fordel for Novo Nordisk, vurderer analytiker.

"Et globalt salg kan understøtte arbejdspladser, vækst og skatteforholdene i Danmark," siger Zealand Pharmas administrerende direktør David H. Salomon. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Biotekselskabet Zealand Pharma hævder at kunne slå Novos storsællert og diabetesmiddel Victoza. Men det er næppe noget, der bringer angste svedperler frem på overlæben i Bagsværd, hvor Novos hovedkontor ligger, vurderer analytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.

"Novos middel har en anden profil end Zealand Pharmas, og jeg tror ikke, at de ryster vildt meget i butikserne hos Novo," siger han til Business.dk og henviser til forskellen mellem de to midler, der er blevet sammenlignet i et studie med 100 patienter over en periode på en måned.

Zealand Pharmas Lixisenatid viser sig i studiet at give patienterne en hurtig og effektfuld nedbrydning af blodsukkeret i forbindelse med et måltid, hvor Novos Victoza giver en langsommere og længerevarende effekt.

Trods det umiddelbare spark over skinnebenet til Novo, kan det ende med at gavne det store danske medicinalselskab, fordi de såkaldte GLP1-produkter bliver synlige og markedsført med endnu et produkt på markedet, vurderer Søren Løntoft Hansen. GLP-1 er et hormonpræparat, der booster kroppens evne til selv at producere insulin

"GLP1-markedet er et relativt nyt marked, hvor der er plads til flere aktører endnu. Novo synes måske ligefrem, at det er godt, at man vil synliggøre det mere," vurderer han.

Zealand-boss: Godt for Danmark

Det er forskellen på de to produkter, hvoraf Victoza allerede er på markedet, mens Lixisenatid tidligst ventes på markedet om et års tid. Og skal Zealand Pharma have stor succes med produktet, kan selskabet med fordel kombinere det med det langtidsvirkende middel Lantos, så midlet både virker kort og effektivt og i det lange stræk.

Zealand Pharma oplevede fra morgenstunden en stigning på over 20 procent i aktiekursen på den gode nyhed. Selskabets direktør vil ikke kommentere på selskabets forventninger til produktet, men siger generelt, at man venter en global eksport.

"Dataene skal tale for sig selv, og hvis patienterne vinder, så vinder vi også. Et globalt salg kan understøtte arbejdspladser, vækst og skatteforholdene i Danmark. Og som topchef i en dansk virksomhed er det glædeligt, at et sådant salg kan understøtte den danske økonomi," siger Zealand Pharmas administrerende direktør David H. Salomon til Business.dk.