Konkurrent håner Fitness.dks ambitioner

Det kan godt være, at Fitness.dks medlemstal stagnerer i år, men kraftig vækst er på vej, mener formand. Konkurrent ryster på hovedet over vækstambitionerne.

Fitness Worlds administrerende direktør, Per Lyngbak Nielsen er kontant, når han skal forholde sig til Fitness.dks vækstambitioner. Fold sammen
Læs mere
Foto: peter helles eriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Aldrig nogensinde. Det kommer ikke til at ske.«

Der bliver meldt klart ud fra Fitness Worlds administrerende direktør, Per Lyngbak Nielsen, når han skal forholde sig til Fitness.dks vækstambitioner.

Parken nedjusterede tirsdag forventningerne til regnskabsåret 2014 efter erkendelse af, at fitness-kæden under selskabet, Fitness.dk, ikke kommer til at hente flere medlemmer i år. Forklaringen på den manglende vækst skal ifølge Parkens formand, John Dueholm, findes i en priskrig blandt konkurrenterne på markedet for fitness-centre, men trods stagnation i medlemstallet har Fitness.dk høje ambitioner om fremtidens vækstrater.

Ifølge John Dueholm har Fitness.dks medlemstal potentiale til at vokse fra de godt 120.000 medlemskaber, der er i dag, til 250.000 medlemmer. Men det er utopi, mener man hos konkurrenten.

»Der er ikke noget galt med fitnessmarkedet i Danmark. Dansken er villig til at komme ud og træne, men at forvente en vækst på 130.000 medlemmer, det er meget langt fra virkeligheden,« siger Per Lyngbak Nielsen og griner.

Fitness World har i dag - ifølge Per Lyngbak Nielsen - over 400.000 medlemmer, og kæden har tidligere meldt ud, at medlemstalet skal ramme en halv million i 2015. Men 130.000 er altså i overkanten, mener direktøren.

»Selv med vores position og styrke, er det helt... Nej, det kræver så mange ting, der skal gøres rigtigt,« siger han.

Fitness.dk har forsøgt at positionere sig på markedet med et produkt, der er dyrere og ifølge Fitness.dk selv også bedre end konkurrenternes - blandt andet i forhold til træningsomgivelser og rådgivning. Men den køber Per Lyngbak Nielsen ikke.

»De differentierer sig med noget, der er dårligere. Dansken stemmer med sin tegnebog og stemmer stenhårdt på os. De vil have kvalitet, men de vil ikke betale for det,« siger han.

Per Lyngbak Nielsen kom til Fitness World fra telebranchen og har siden sin entre på fitnessmarkedet haft vækst på agendaen. Fitness World har både købt op i markedet, åbnet nye centre og øget medlemstallet, siden Per Lyngbak satte sig i spidsen for virksomheden.

Fitness World har i dag 125 centre på landsplan og kom ud af 2013 med en omsætning på 860 millioner kroner, mens bundlinjen landede på 82 millioner kroner. Det var syvende år i træk, at kæden voksede på toplinjen, og ifølge Per Lyngbak Nielsen rammer Fitness World igen i år rekordomsætning.

»Det er en særdeles god forretning at drive en fitness-kæde. Men dem, der ikke tilpasser sig, dør,« siger han.

Hos Fitness.dk, der har 41 centre, dykkede omsætningen med 11,1 millioner kroner til 222,6 millioner kroner, mens overskuddet før skat faldt fra 13,3 millioner kroner til 3 millioner kroner.

»Opskriften på vækst ligger i at udvide med flere centre på de rigtige steder og tilpasse indholdet, så det passer til tidens trend inden for træning,« siger Per Lyngbak Nielsen og tilføjer, at Fitness Worlds medlemmer bor inden for en radius på en kilometer fra et træningscenter.

Hos Fitness.dk er planen også at åbne flere centre, mens man samtidig vil styrke sig inden for træningsrådgivning. Desuden er omfattende renovering af eksisterende centre i gang.