Konkurrencestyrelsen stækker Carlsberg

Bryggerigiganten må også fremover acceptere at have begrænsede muligheder for at lave aftaler om salg af fadøl. Konkurrenterne vil fortsat kunne handle præcis, som de har lyst.

Carlsberg har i to år haft egne begrænsede spilleregler på det danske fadølsmarked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarke Ørsted
De danske konkurrencemyndigheder vil fastholde deres tag i kraven på Carlsberg, som i to år har haft egne begrænsede spilleregler på det danske fadølsmarked af hensyn til den frie konkurrence.

Det skal koncernen også have fremover, og derfor vil Konkurrencestyrelsen nu forlænge den aftale, man indgik med Carlsberg i 2005.

Heraf fremgår det blandt andet, at Carlsberg ikke må lave uopsigelige eksklusivaftaler om levering af fadøl til restauranter og barer, selv om alle bryggeriets konkurrenter gerne må.

Særreglerne er en konsekvens af Carlsbergs dominerende position på markedet, som bryggerigiganten anslås at have 60 procent af. Konkurrencestyrelsen frygter, at konkurrencen på markedet vil blive hæmmet, hvis Carlsberg igen får frit spil, og derfor skal aftalen fra 2005, der udløber med 2007, forlænges.

Snarlig afklaring
Berlingske Tidende erfarer, at Konkurrencestyrelsen har forhandlet en forlængelse med Carlsberg gennem et par måneder og i den forbindelse sendt spørgeskemaer rundt til konkurrenterne for at få en fornemmelse af konkurrencesituationen.

I styrelsen bekræfter kontorchef Hans Kierkegaard, at man forhandler, og han venter en afklaring snarest.

»Den eksisterende aftale udløber til nytår, men en ny ordning i forhold til Carlsberg er på trapperne,« konstaterer Hans Kierkegaard.

Hverken hos Carlsberg eller Konkurrencestyrelsen vil man løfte sløret for, hvilke detaljer de to parter forhandler om.

Så længe forhandlingerne kører, er de dækket af et røgslør.

Til gengæld er der ikke tvivl om Konkurrencestyrelsen motivation for at stække landets suverænt største bryggerikoncern.

Styrelsen gik ind for at sikre, at restauratører frit kunne skifte fadølsleverandør af hensyn til konkurrencen, og det ønsker man også fremover.

Derfor er det nærliggende at forlænge aftalen med Carlsberg, som betyder, at kunderne nu kan opsige deres aftaler med koncernen med kun tre måneders varsel.

Carlsberg har imidlertid formået at bibeholde sin markedsandel trods de særregler, som forhindrer Carlsberg i at binde kunderne til eksklusivaftaler.

Unibrew nægter
Til gengæld må kunder hos nummer to på det danske fadølsmarked, Royal Unibrew-koncernen, stadig acceptere uopsigelighed i flere år. Flere kunder ønsker – som fortalt i Berlingske Tidende i går - at komme ud af aftalerne og skifte leverandør, men det nægter Royal Unibrew.

Således er der stadig ikke fri bevægelighed for restauratører, idet de ikke kan skifte frit fra den ene leverandør til den anden.

Men Konkurrencestyrelsen vil ikke diktere særlige regler for Royal Unibrew, fordi koncernens markedsandel vurderes at være for lille til, at den kan hæmme konkurrencen. Således er det kun Carlsberg, der i dag har særregler for, hvordan de må og ikke må sælge fadøl, og sådan vil det altså også være fremadrettet.