Konkurrencer på nettet udløser masser af reklamemail

Ved at deltage i konkurrencer på nettet forpligter man sig til at modtage nyhedsbreve med annoncer. Bondefangeri, siger Forbrugerrådet.

Det ser fristende ud, når man med et enkelt klik kan vinde skiferier, nintendoer og flybilletter hos firmaet Clash Media, der annoncerer på flere danske hjemmesider. Men ved at deltage i konkurrencen forpligter man sig til at modtage firmaets nyhedsbrev, skriver Politiken.

Det indeholder imidlertid annoncer fra en række firmaer og kan dermed opfattes som spam.

»Det er bondefangeri. Før man deltager i det, skal man overveje, om man gider modtage bunkevis af reklamer,« siger direktør i Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl til Politiken.

Markedet for annoncer på nettet er så indbringende, at det lokker mange nye firmaer til. Omkostningerne ved at starte er små, og der er mange penge at hente.

Morten Kamper, der er direktør for Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH), som blandt andet organiserer firmaer, som lever af at formidle annoncer, erkender, at der er problemer.

»De nye aktører på markedet er ikke vokset op med, hvordan spillereglerne er. Mange prøver sig frem og ser på, hvad andre har gjort«, siger han til Politiken.

Kilde: Politiken