Konkurrencen optrappes inden for mobile betalinger

Markedet for mobilbetaling rører for alvor på sig med et samarbejde mellem Danske Banks MobilePay og Dansk Supermarked sideløbende med en ny Swipp-offensiv.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I sidste uge gik Danske Bank sammen med Dansk Supermarked markant i offensiven over for konkurrenterne på det hastigt voksende marked for betalinger med mobiltelefonen.

Det består af et nyt samarbejde, der i første omgang betyder, at der kan betales med MobilePay i kaffekæden Starbucks herhjemme, og inden for et til to år også i Dansk Supermarkeds butikker.

Onsdag i denne uge annoncerede 81 banker med områdedirektør i Sydbank Niels Skylvad i spidsen så en skarp mod- offensiv på forsiden af Børsen. Den består af en større kampagne til efteråret, der skal åbne både privatkunders og erhvervslivets øjne for Swipp. Det er de 81 bankers alternativ til MobilePay, der målt på antal brugere er noget bagud i forhold til Danske Banks mobilløsning.

Både Dansk Supermarked, Coop og De Samvirkende Købmænd (DSK) har ellers tidligere meldt ud, at MobilePay grundet hastighed og pris ikke var en reel mulighed i de respektive butikker. Og selv om Dansk Supermarked nu viser andre takter med det nye samarbejde, er de konkurrerende parter mere afventende med at lade forbrugerne bruge mobilen i butikkerne.

Coop: Ny innovativ betaling snart

Ifølge informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, vil samarbejdet mellem Dansk Supermarked og Danske Bank ikke ændre på Coops strategi.

»Det har ikke nogen som helst indflydelse på vores planer og fremgang. Jeg afviser ikke, at MobilePay kan være en mulighed, men som teknikken var, da vi talte dengang, var det blandt andet for langsomt. Hvilken løsning vi vælger, vil vi fortælle om, når vi har lavet en aftale. Vi har ingen aftaler nu, og så snart vi har det, vil vi fortælle om det,« siger informationsdirektøren.

Han fortæller samtidig, at Coop nu stort set har udskiftet alle butikkernes kortterminaler, så de kan klare kontaktløse betalinger med NFC-teknologien, som findes i nogle betalingskort og smartphones.

»Hvordan det skal foregå, fortæller vi om senere. Så længe det bare er spekulationer, vil vi vente indtil, vi kan præsentere noget konkret. Det sker inden for en overskuelig fremtid. Nærmere kan jeg ikke komme det. Det har en høj prioritet for os at være innovative, også på betalingssiden,« siger Jens Juul Nielsen.

Coop proklamerede i april sidste år, at det inden for et år ville være muligt at betale med telefonen i Coops 1.200 butikker, der tæller Kvickly, SuperBrugsen, Irma og Fakta.

App mangler hastighed

Ifølge vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen i DSK er MobilePay stadig på et stadie, hvor det mangler at opfylde en række kriterier, før det i praksis kan bruges i butikkerne.

»Hastigheden er ikke på plads til, at det reelt kan bruges til indkøb en lørdag i supermarkedet. Får de arbejdet med hastigheden, og kan de levere en både sikker, hurtig og billig løsning, er sagen en anden, som vi vil være interesserede i,« siger Claus Bøgelund Nielsen, som forklarer, at DSK råder sine medlemmer til at investere i de nye, kontaktløse terminaler, som kan håndtere NFC-betalinger.

Umiddelbart får samarbejdet mellem Danske Bank og Dansk Supermarked ikke betydning for udrulningen af mobilbetaling hos DSKs medlemmer:

»Det kan godt betyde noget, men i første omgang mener jeg ikke, at man skal lægge for meget i det. Jeg ser det indtil videre som en test, hvor det i første omgang kun er i Starbucks. Som reelt betalingsmiddel i et supermarked har det længere udsigter,« siger vicedirektøren.

Dansk Detail: Der er et stykke vej endnu

Det er dog ikke kun i dagligvarebutikker og supermarkeder, der er fokus på betaling med mobilen. Direktør Jens Birkeholm i Dansk Detail har netop været i USA for at se nærmere på mobilbetaling. Ifølge ham er der et stykke vej endnu.

»Der sker enormt meget på det her felt, og på et eller andet tidspunkt kommer vi derhen, hvor mobile betalinger bliver normalt. Vi er lidt afventende og ser, hvad der sker på den korte bane. På sigt skal vi den vej, men på nuværende tidspunkt er vi som detailbranche også rigtig glade for Dankortet og den lave transaktionsomkostning,« forklarer han og råder sine medlemmer til at investere i de nye, kontaktløse terminaler.