Kongerne af kinesisk mode

Eventyr i Østen. To unge danske mænd spurgte for snart 20 år siden, om de måtte tage Bestsellers modemærker med til Kina. Svaret var ja, og siden blev de Bestsellers gyldne partnere i Østen.

Bestseller Fashion Group China har åbnet 6.500 tøjbutikker i KIna siden midten af 1990erne. Nu skal de mange kinesiske kunder også kunne handle og få service på alle slags platforme, hvad enten det er via tablet, mobiltelefon eller computer Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Danske Allan Warburg og Dan Friis’ udsædvanlige væksteventyr tog sin begyndelse i midten af 1990erne, da de bankede på døren hos den danske modemager og Bestseller-stifter Troels Holch Povlsen.

De to var fast besluttede på at tage til Østen og bygge en modeforretning op midt i den kinesiske vækstøkonomi, der var blevet åbnet for udenlandske investeringer kort forinden. Bestseller-stifteren var med på ideen. Han leverede 50 procent af startkapitalen til et nyt selvstændigt kinesisk selskab, og Warburg og Friis kom hver med 25 procent. Ganske få millioner kroner var der tale om, men det var nok til at komme i gang. Og det kom de.

I september 1996 oprettede de tre sammen Bestseller Fashion Group China, der i dag tæller cirka 70.000 medarbejdere, flere distributionscentre fordelt over landet, cirka 6.500 butikker og et hovedkvarter i Beijing.

Det første modemærke, som Friis og Warburg tog med sig til Kina var Only til pigerne, og der findes i dag 1.820 Only-butikker i Kina. I 2000 fik de kinesiske mænd mulighed for at gå i Jack & Jones-jeans og skjorter, da Warburg og Friis åbnede den første Jack & Jones-butik i landet. Siden er der kommet 1.734 flere til. Efterfølgende åbnede Friis og Warburg 1.850 Vero Moda-butikker til kvinderne og 1.100 Selected-butikker til mændene og en række outlet-butikker.

Opkøb af franchisetagere

Der er aldrig blevet offentliggjort et regnskab fra det kinesiske selskab, og de to danskere har afvist at give Berlingske indblik i selskabets nøgletal. Dog lyder det fra Warburg og Friis, at selskabets drift og vækst er finansieret 100 procent af oprindelig startkapital og firmaets indtjening. Der har ikke været brug for hverken banklån, fremmedkapital eller lån fra Bestseller i Danmark.

Forretningen har vist sig så indbringende, at de to allerede i 2006 kunne gå i gang med at købe et stort antal butikker op fra kinesiske franchisepartnere, der havde stået for mange af butiksåbningerne. Opkøbene har ført til, at Bestseller Fashion Group China i dag ejer samtlige af koncernens 6.500 butikker med undtagelse af cirka 225 Jack & Jones-butikker, der fortsat drives af franchisetagere.

Bestseller Fashion Group China har udover det delte ejerskab intet formelt samarbejde med Bestseller-virksomheden i Danmark.

Det kinesiske selskab står foruden driften af detailbutikkerne selv for design, indkøb, visual merchandising, træning, marketing, e-handel, logistik, økonomi, juridiske forhold, intellektuelle rettigheder og CSR.

Den kinesiske modekoncern benytter heller ikke de samme leverandører, som den danske del af Bestseller. Det har sine fordele, da tøjet til kineserne er tilpasset et andet klima og en anden pasform.

Topchef i svenske H&M Karl-Johan Persson er blandt dem, der har udtrykt stor respekt for, hvad Bestseller har opnået i Kina. Det er ikke uforståeligt, hvis den svenske modeboss også er en smule misundelig. H&M kom først i gang i Kina i 2008 og har indtil videre blot 242 butikker og får mere end svært ved at vippe de to danskere af den kinesiske modetrone.